Spektakel bij seizoensopening Compaen Dames

door Tjerk Laan – Oostzaan, 20 sep 2015 – Met zes ploegen binnen een straal van 30 kilometer rond Oostzaan belooft de 2e divisie C dit seizoen louter spektakel voor de Noord-Hollandse volleyballiefhebber. Die belofte werd direct bij de seizoensopening ingelost door de dames van Compaen die de eerste van vele derby’s speelden tegen US Amsterdam Dames 3. Het werd een 2½ uur durende veldslag met alles erop en eraan waarbij Compaen uiteindelijk aan het kortste eind trok: 14-16.

Compaen vierde haar terugkeer in de tweede divisie in een gloednieuwe outfit van hoofdsponsors PDZ Uitzendbureau en ERBbouw.nl, maar zonder de goede diensten van Joëlle Petiet (stage op een tropisch eiland) en Wendy Porsius (blessure) zodat de als passer-loper binnengehaalde Lisette Goede haar debuut in Oostzaan als middenaanvaller maakte.

Compaen begon wat nerveus, maar onder de bemoedigende blikken van de Oostzaanse internationals op de vorige week onthulde Wall of Fame kwam het bij 7-6 voor het eerst op voorsprong en begon onder aanvoering van de prachtig serverende Kimberley van Oeffel aan een sprint die pas bij 15-8 tot staan werd gebracht. Net zo snel was die voorsprong weer verdwenen; Door te veel eigen fouten kon US op 17-17 langszij komen en vervolgens de set stabiel uitspelen (23-25).

In set twee gaven beide kampen elkaar tot 19-19 niets toe, daarna kon Compaen een gat slaan en met 25-20 de set tamelijk eenvoudig binnen halen. Ook de derde set werd een prooi voor Compaen dat met de terugkeer van Tamara Lust duidelijk wat meer slagkracht heeft aan de buitenkant. De vierde set was tot boven de twintig punten een kopie van de tweede maar deze keer was het geluk met de dames van US (23-25).

In de snikhete sporthal was de emotionele temperatuur inmiddels ook flink opgelopen, vooral op de Amsterdamse bank waar de tweede scheidsrechter z’n handen vol aan had; Uiteindelijk koos de arbitrage er voor om de kaarten op zak te houden.

Met een razend spannende vijfde set kreeg de wedstrijd de apotheose die hij verdiende. Hoewel US de hele set op voorsprong stond hadden ze uiteindelijk vier matchpoints nodig om Compaen definitief de genadeklap te geven en de drie zwaar bevochten punten mee over het IJ te nemen.

Tamara Lust terug in Dames 1
 Opslag van Kimberley van Oeffel