Seizoen twee weken te lang voor Compaen

door Tjerk LaanSliedrechtCompaen is er niet in geslaagd om het seizoen met een hoogtepunt af te sluiten. In sporthal De Stoep ging de ploeg met 3-0 onderuit tegen nummer tien in de Topdivisie Sliedrecht Sport HS1. Na het thuisverlies tegen VoCASA vorige week, ook met 3-0, moeten we concluderen dat het seizoen net iets te lang duurde voor de Topdivisie-debutant uit Oostzaan.

Ook al stond er voor de thuisploeg helemaal niets meer op het spel (plek tien zou het ook bij winst blijven), er waren genoeg mensen naar De Stoep gekomen om er een sfeervolle seizoensafsluiting van te maken. Het feit dat er bij Sliedrecht maar liefst vijf spelers afscheid namen zal daar ook toe bijgedragen hebben.

Compaen was afgereisd om nog één keer te knallen na het echec van vorige week. Dat zou dan moeten gebeuren met anderhalve wisselspeler, want spelverdeler Nils Augustijn moest zich beperken tot af en toe een balletje opslaan. Dus met maar liefst één hele diagonaal (Marvin Andringa) op de bank zag trainer-coach Sandor Rieuwers zich op zijn 53ste genoodzaakt zichzelf op het wedstrijdformulier te zetten in geval van calamiteiten.

Geknald werd er zeker; Dat was namelijk het geluid van de ketsers die de Oostzaanse passlijn met te grote regelmaat produceerde. Op cruciale momenten in de wedstrijd wist de thuisploeg het verschil te maken door de servicedruk flink op te schroeven. Zo’n moment was er in de eerste set op 18-17; Tot die tijd had geen van beide ploegen een verschil van meer dan één punt weten te maken. Door onder andere drie slechte passes spurtte Sliedrecht naar 22-17 om vervolgens de set met 25-20 naar zich toe te trekken.

Compaen rechtte de rug, want we hadden niet voor niets onze allereerste wedstrijd in de Topdivisie van Sliedrecht gewonnen. Het scoreverloop in de tweede set werd tamelijk bizar, maar wel steeds in Oostzaans voordeel. 0-5 voor, 6-6 gelijk, dan weer 6-10 voor en een time-out op een flinterdunne marge van 14-15. Die leek te helpen want door bijvoorbeeld een paar schitterende pipes van Lars de Boer, panklaar bediend door Koen Baas, werd uitgelopen naar 17-22. Kat in ’t bakkie… Neen, zie de inleiding hierboven. Van de volgende negen punten gingen er acht naar de thuisploeg, wat dus een stand opleverde van 25-23. Diverse misperen in de pass waren hier opnieuw debet aan.

Set drie was achteraf een formaliteit waarin Compaen op geen enkel moment een voorsprong kon nemen. Een laatste krachtsinspanning gaf 11-11 op het bord, daarna werd het een foutenfestival wat resulteerde in 25-14.

Sliedrecht was blij, want die konden met opgeheven hoofd afscheid nemen van hun vijf spelers. Compaen was niet blij totdat langzaam het besef doordrong dat we zojuist een absoluut fantastisch seizoen hadden afgesloten op de vierde plaats in de Topdivisie, een positie waarvoor we in augustus vorig jaar met ogen dicht en een grote glimlach voor zouden hebben getekend! Waarbij uiteraard dank aan onze nieuwe beste vrienden van VoCASA, die we vorige week nog niet zo aardig vonden maar die achteraf heel erg meevallen. Geweldige jongens daar in Nijmegen, alles vergeven en vergeten.

De Oostzaanse zeerovers trainen met een relaxed schema lekker door tot Pinksteren waar ze op het NK gras in St. Anthonis nog een keer willen uithalen. Daarna mogen de mannen echt op vakantie maar gaat de begeleiding door met konkelen; Topdivisie-volleybal smaakt naar meer en dat kleine dorp onder de rook van Amsterdam heeft grote plannen.

Sprongfloat van aanvoerder Michiel Majoor
Libero Mike Kruizinga had een zware avond