Schaapachtig volleybal van dames Compaen

door Marouska van Boxel – Oostzaan, 3 april – Op zaterdag mochten de dames van Compaen aantreden in eigen hal om VollinGo uit Gouda te ontvangen. De uitwedstrijd werd verloren met 3-1, waarin Compaen na de eerste set winst geen antwoord had op de servicedruk van VollinGo. Compaen hoopte deze wedstrijd een beter resultaat te behalen en het niveau van vorige week vast te kunnen houden.

Dorien Conijn, herstelt van een enkelblessure, begon in de basis met Wendy Porsius, Kyra Brandt, Lisette Goede, Tamara Lust en Kimberly van Oeffel. Het eerste deel van de set ging redelijk gelijk op. Gouda nam telkens een paar punten voorsprong, maar Compaen gaf niet toe en vond iedere keer toch aansluiting. VollinGo gaf weer behoorlijk veel servicedruk waar de dames moeite mee hadden. Boven de vijftien punten kwam Compaen niet meer mee en de gasten wonnen de eerste set met 17-25.

De tweede set werd met dezelfde opstelling gestart. Deze set ging ook redelijk gelijk op, hoewel Vollingo vier plekken hoger in de ranglijst staat dan Compaen. Lisette werd opgezocht met de service en had moeite in de passing. Dit maakte ze echter goed met knallende smashes op de buitenkant. Gouda heeft lange speelsters en een goed blok, maar dat kon Lisette niet stoppen. Helaas behaalde Compaen niet het niveau en vechtlust als de voorgaande weken. Er moest wat gebeuren; Kelly van Veldhuizen, luid aanwezig op de bank, werd gewisseld voor Kimberly. De vechtlust leek even terug te zijn maar helaas werd deze set ook verloren met 19-25.

In de derde set mocht Marouska van Boxel starten op de plek van Tamara. Lisette werd nu standaard uit de pass gezet zodat ze zich kon concentreren op haar aanval. Kyra kon haar aanvallers goed vinden en het leek er op dat Compaen de set kon winnen. Ondanks dat het gelijk op ging was het behoorlijk mak aan de kant van Compaen met af en toe een moment van opleving. Deze set werd ook verloren met 22-25.

Voor aanvang van de laatste set werd er nogmaals benadrukt dat de dames niets te verliezen hadden en lekker vrijuit moesten gaan spelen. ‘Plezier maken!’ werd er geroepen. Het ging weer gelijk op maar het spel miste glans. Marouska kwam ook niet lekker uit de verf en werd weer terug gewisseld voor Tamara. Tegen het einde van de set maakte Dorien een verkeerde stap wat resulteerde in het dames 1 debuut van Hanna Vlap. Deze set werd verloren met 20-25.

De motivatie was er wel onder de dames maar er kwam vrij weinig uit. Afwisselend waren er mooie rally’s, maar ook momenten die aanvoelden als een leeg gelopen ballon. Deze wedstrijd werd uit handen gegeven met 0-4. Compaen heeft nog drie wedstrijden te gaan en hoewel het team praktisch veilig staat voor degradatie hoopt men nog wel wat punten te kunnen behalen. Deze wedstrijd wordt snel vergeten en volgende week gaat Compaen met frisse moed het leiderdorpse team ‘Brand Quadergy/Leython DC’ trotseren.