Compaen wreed ontwaakt in Rijswijk

Michiel Majoor treft opnieuw het Rijswijkse blok

Tekst: Marcel Vermeulen; fotografie: Tjerk Laan Fotografie

Rijswijk, 17 nov  – Als een klets ijskoud water op de kop tijdens een diepe slaap. Zo kwam de oorwassing door Inter Rijswijk 2 bij Compaen binnen. Fijn dromend van een plek in de sub-top in de eerste divisie en een derbywinst op Zaanstad 2 ontwaakten de Oostzaners  zaterdagmiddag met een keiharde nederlaag met 4-0, waarbij in drie sets niet eens de achttien punten werden bereikt.

Duidelijk wordt dat Compaen bij de les moet blijven om niet uit de middenmoot te glijden. In deze poule lijkt namelijk alleen Next Volley een gedoodverfde degradant. De overige teams zullen veel punten moeten halen om het lijf te redden.

Meer nog dan in de wedstrijd tegen koploper Taurus 2 zag de formatie van trainer/coach Johan van Zelderen in Inter Rijswijk 2 een oppermachtige tegenstander. Het inslaan van de thuisploeg beloofde al weinig goeds voor Compaen. De Zuid-Hollanders sloegen de setups via de grond hoog op de tribune van de roemruchte Marimbahal. Dat fysieke geweld zette zich door na het beginsignaal van de wedstrijd. Aanvallers scoorden soms zelfs vanuit stand.

In Max van Straten heeft Compaen de enige powerhitter. Ook hij had geen antwoord op de gesloten blokkering en was bovendien regelmatig doelwit van de opslagen van de reserveploeg. Diagonaalaanvaller Allard Rieuwers, nog wel topscorer met dertien punten, kreeg eveneens vaak smashes terug op het eigen lichaam.

Michiel Majoor had alleen kansen tegen de lengte als hij op snelheid bediend kon worden, maar daarvoor was de passing te onrustig. Bovendien kon hierdoor te weinig op mid gespeeld worden om de verrassing te vinden. Als Compaen al eens de blokkering passeerde dan stond er altijd wel een speler om de bal op te lepelen.

Het was van de kant van Inter Rijswijk allemaal te hard, te hoog, te slim en te uitgebalanceerd. Compaen scoorde nauwelijks blokkeerpunten, zelfs niet als de tegenstander zich moest zien te redden na een matige pass van de libero.

Dieptepunt in de wedstrijd was de eerste set waarin de Oostzaners slechts vijf punten zelf produceerden. De eindstand van 25-14 kwam mede tot stand door zes opslagfouten van de thuisploeg. In de derde en vierde set kon Compaen tot 13-11 bijblijven om daarna kansloos te eindigen (25-17 en 25-16).

Alleen in de tweede set waren er mogelijkheden op meer. Bij 17-18 was er nog een voorsprong, maar onvoldoende nauwkeurigheid in de passing en scherpte in de verdediging poetsten alle hoop op setwinst weg.