Compaen wint opnieuw kraker tegen titelkandidaat

door Michiel Majoor – Oostzaan, 11 dec  – Het vlaggenschip van Compaen heeft in eigen hal opnieuw een titelkandidaat tot zinken gebracht. Ditmaal was het Volley Tilburg dat mocht ervaren dat de Oostzaanse wateren wild en gevaarlijk zijn. Ondanks dat hoogvlieger Daniel Homburg afgelopen week uit het kraaiennest viel en zijn enkel blesseerde, navigeerde Compaen met overtuigend spel naar een 3-1 overwinning.

In de aanloop naar de wedstrijd bewees de PR-man van Tilburg de Oostzaners een goede dienst door in de media te melden dat vooral de wedstrijd van volgende week tegen Sliedrecht Sport van groot belang zou zijn. De uitwedstrijd tegen Compaen kon ‘op papier lastig’ zijn. Na set één was duidelijk dat je je aan Oostzaans papier lelijk kan snijden, want met probleemoplosser Marvin Andringa op de positie van Homburg rolde Compaen als een vloedgolf over een onbewoond eiland. Na een stormachtig kwartier stond de 25-13 op het scorebord en het publiek op de banken.

In de tweede set herpakte Tilburg zich en liet Compaen de teugels een beetje vieren. Het resultaat was een vroege voorsprong voor Tilburg en een wat langzamer op gang komend Compaen, dat mede door de een goede invalbeurt van Kevin de Jong steeds een puntje dichterbij kwam. Bij 23-22 leek het tij gekeerd en twijfelde geen Oostzaner meer aan de setwinst. Drie onnodige foutjes later was de stand echter 1-1 en kon de wedstrijd nog alle kanten op.

servicekanon Koen van de Wetering

Aangezien de feestcommissie van Compaen een feestje had gepland, was verliezen geen optie. Met dit in het achterhoofd werden de kanonnen herladen en werd vooral de servicedruk door de Oostzaners nog eens opgeschroefd. Hiertoe werd onder andere Koen van de Wetering uit het tweede team in stelling gebracht. Als Van de Wetering tijdens de donderdagtraining gaat serveren, beginnen de Oostzaanse passers om hun moeder te roepen en trekken spelverdelers Baas en De Jong uit voorzorg hun marathonschoenen aan. Op zaterdag trekt Van de Wetering regelmatig de setwinst over de streep, zo ook tegen Tilburg: 25-16 en dus 2-1.

In de vierde set ging Compaen rustig door met sterk serveren. De Tilburgse passlinie piepte en kraakte onder de kanonslagen van onder andere Lars de Boer. De rust en overtuiging bij Compaen leidde aan de overkant van het net tot het tegenovergestelde. Aangezien de Tilburgse coach het vooral erg druk had met het verbaal schofferen van de scheidsrechters, lijnrechters, tellers, Compaen coach Rieuwers, spelers van Compaen, publiek, ballenkinderen, quickmoppers, fotografen, de DJ en de kantinejuffrouwen, dobberde het schip uit Tilburg stijlloos en stuurloos naar het einde van de wedstrijd: 25-18 en 3-1.

Volgende week sluit Compaen de eerste seizoenshelft af met een lastige uitwedstrijd tegen Olhaco, dat afgelopen weekend bijna titelkandidaat nummer één Zaanstad wist te verslaan. Na het kerstreces speelt Compaen op 14 januari de eerste thuiswedstrijd, wederom om 18.15 uur in Sporthal Oostzaan.