Compaen terug op tweede plaats

door Michiel MajoorOostzaan – De heren van Compaen hebben in eigen hal een overtuigende 3-0 zege op Dynamo 2 geboekt. Concurrenten US en Pelster/Cito wisten niet te winnen, waardoor het team van coach Rieuwers terug is op de tweede plaats van de nationale Topdivisie.

In een goed gevulde Oostzaanse sporthal was Compaen er op gebrand om na de wisselvallige uitslagen van de afgelopen weken weer eens ouderwets uit de slof te schieten. In november vorig jaar leidde een 0-3 overwinning tegen Dynamo 2 een mooie zegereeks in, dus met minder dan de volle 3 punten zou kantinejuf Nel geen genoegen nemen.

De start van de eerste set ging min of meer gelijk op. Bij Compaen blies vooral Marvin Andringa de wind in de zeilen, maar de servicekanonnen van de Oostzaners mikten te vaak naast het veld van Dynamo om een overtuigende voorsprong te pakken. Met enkele strakke opslagen brachten de Apeldoorners zichzelf tegen het einde van de set op een 20-24 voorsprong, waarna coach Rieuwers zich genoodzaakt zag om de krachtige tandem Andringa/Baas te wisselen voor baltovenaar Nils Augustijn en houthakker Daniel Homburg. Met Augustijn aan service en Homburg in de blokkering scoorde Dynamo geen punt meer en trok Compaen de set met 26-24 over de streep.

Gewaarschuwd door het bijna verlies van de eerste set gingen de Oostzaners veel scherper van start in de tweede. Ondanks time-outs van Dynamo coach Justin Sombroek – de oud-Compaener die door spreekstalmeester Marcel Vermeulen terecht welkom werd geheten als één van de beste Oostzaanse volleyballers ooit – kon Dynamo de power van Lars de Boer en Daniel Homburg niet blokkeren. De aanvallers van Dynamo zagen zich op hun beurt geconfronteerd met kill-blocks van Rick van Baar en aanvoerder Michiel Majoor. De laatste huppelt na het aangaan van een het sponsorcontract met sportschool The Crunch weer helemaal fit door het veld, wat bij de rest van het team de vraag opriep of hij deze fitnesstrainingen niet vijf jaar eerder had kunnen doen. Aan het einde van de set liep Dynamo iets van de opgelopen achterstand in, maar Compaen won met 25-22.

De derde set leek in veel opzichten op de tweede. Compaen pakte snel een voorsprong van enkele punten door sterk aanvallen van Lars de Boer en Rick van Baar. Omroeper en sponsormanager Vermeulen had bij de uitwedstrijd tegen Cito begrepen dat hij ook via de versterker mocht aanmoedigen en besloot dit speelgoed ten volle te benutten. Na de wedstrijd bleek dat de piep in de oren van het aanwezige publiek een slim opgezet plan was en dat hij volgende week een sponsorcontract met de plaatselijke gehoorapparatendealer hoopt te sluiten. Gelukkig voor het publiek hielden de mannen van Compaen het hoofd koel en wonnen ze de set met 25-21.

Komend weekend speelt Compaen niet. Over twee weken volgt dan een dubbel thuisprogramma, met op zaterdag Webton/Hengelo en op zondag Ecare/Apollo als tegenstander. Het doel is om met steun van het Oostzaanse publiek twee overwinningen te boeken en zo een grote stap richting een definitieve tweede plek te zetten.

Johan Wijnja (6) 42 jaar en still going strong
Marvin Andringa (11)