Compaen slaat eerste slag

door Tjerk Laan – Rijswijk – De dames van Compaen hebben zich vanmiddag een prima uitgangspositie verschaft voor een terugkeer naar de tweede divisie. De eerste promotie/degradatie wedstrijd werd overtuigend met 1-3 gewonnen van de nummer 2 in de derde divisie B, Inter Rijswijk DS2.

Voor het duel was Compaen met een volle bank uitgerukt, waaronder “good old” Tamara Lust (slechts 25) en de 14 (!) jarige Luna Brandt die bij eventuele calamiteiten haar zus op de spelverdelerpositie zou moeten vervangen. Daarnaast zorgde een flinke delegatie trouwe en zeer vocale Oostzaanse fans voor een prima sfeer in de Marimbahal.

Oostzaan begon met gerechtvaardigd zelfvertrouwen aan de partij (in 2015 werd slechts één wedstrijd verloren) wat zich in de eerste set meteen uitbetaalde. Met goed geconcentreerd spel liep Compaen uit naar 5-10 toen de eerste mentale barstjes bij Rijswijk duidelijk werden. Discussiëren met de arbitrage over een al dan niet gemaakte netfout terwijl je de rally toch al verloren hebt getuigt niet van veel geloof in eigen kunnen. Eerste scheidsrechter Polderman de Jong bleek mild en liet het bij een mondelinge waarschuwing. Compaen maakte vervolgens gretig gebruik van het concentratiegebrek bij Rijswijk en liep uit naar 12-22, onder meer door een prima opslagserie van spelverdeler Kyra Brandt. De thuisploeg kon hier alleen de service van Anne Captein tegenover stellen zodat Compaen toch nog een paar ketsers om de oren kreeg, maar met 18-25 werd de set professioneel uitgespeeld.

De tweede set gaf een veel evenwichtiger beeld te zien totdat Oostzaan halverwege uit begon te lopen. Met name uitblinker Dorien Conijn deed alles goed: Kill-blocks, hele gemene prikballen en ook nog eens een paar prachtige opslagen. Bij 11-16 leek de set gelopen, ware het niet dat Rijswijk op dat moment haar enige wapen vol in de strijd gooide: De al eerder genoemde opslag van Anne Captein. Die wist eigenhandig het gat te dichten en bij 17-16 was coach Veikko Hansen genoodzaakt z’n eerste time-out van de middag aan te vragen. Na wat side-outs over en weer eindigde de set in chaos toen bleek dat de teller het spoor bijster was geraakt, ergens bij 22-21, 22-22 òf 23-22. Na een minutenlange conferentie bij de tafel werd het bord op 22-22 gezet, waar iedereen uiteindelijk vrede mee had. Het eerste set-point was voor Compaen op 24-25. Tamara Lust verving op dat moment Marouska van Boxel en roste de bal meteen snoeihard in vanaf rechtsvoor: 0-2.

Pas in set drie liet Inter Rijswijk zien waarom ze meedoen in deze P/D poule: Vanaf het begin nam het een voorsprong die steeds rond de 4-5 punten lag, en die gaf het ook niet meer uit handen. Setpoint op 24-19 luidde de mooiste rally van de partij in die na een minuut of vier eindigde in een anti-climax; Een netfout van Compaen en dus 1-2.

De krachtsinspanningen van de derde set bleken te veel voor de thuisploeg. Met name de spelverdeelster was op en kreeg binnen zes rallies drie technische fouten om haar oren; Niet echt ideaal voor het zelfvertrouwen. De Rijswijkse passers werd weg geserveerd en de setstand van 11-25 zegt meer dan genoeg.

Compaen gaat nu rustig afwachten wat de midweekse wedstrijd in Roosendaal brengt. Daar staat het duel tussen Rijswijk en de nummer 10 van de 2e divisie C op het programma: Micro-Electronics Symacchia Roosendaal DS1 (3x woordwaarde).

Rustig, maar zeker niet gelaten. Met nog twee trainingen voor de boeg gaan coaches Ralf Muijs en Veikko Hansen de hele psychologische trukendoos open halen om er voor te zorgen dat het Oostzaanse verblijf in de 3e divisie tot één seizoen beperkt blijft.

IMG_2076 630x420x72 IMG_2049 630x420x72 IMG_2047 630x420x72 IMG_2045 630x420x72