Compaen pakt helft van de punten

door Wouter Schoonenberg – Oostzaan – In een druk volleybal weekend met zowel een wedstrijd op zaterdag als op zondag hebben de heren van Compaen de helft van de beschikbare punten gepakt. Beide tegenstanders kwamen uit het mooie Twente. De eerste (Webton Hengelo) staat net iets onder Compaen in de grote, zeer dicht opeengepakte middenmoot tussen de tweede en de tiende plek. De ander, Apollo 8 uit Borne, heeft niet de rode lantaarn in handen, maar staat met een elfde plek wel onder de degradatiestreep. Het gat met de nummer tien was voor zondag dermate groot, dat de degradatie al een feit lijkt.

Als gezegd, op zaterdag kwamen de geel-blauwe mannen van Webton Hengelo op bezoek.  Dertien man, inclusief oud eredivisie spelers, heuse internationals (ook al is Duitsland vanuit Hengelo niet heel ver weg) en een speler van 2.07 meter maakten hun opwachting. Tot aller verdriet waren de Hengelose mascotte en cheerleaders thuis gebleven. Webton was uit op wraak, aangezien er in de eerdere thuiswedstrijd in een spannende strijd met 3-1 werd verloren. Hengelo gaf van tevoren al aan dit recht te willen zetten en te hopen op eenzelfde uitslag, maar dan in hun voordeel.

In de eerste set ging het volleybal gelijk op. Het spel was aan beide kanten redelijk verzorgd, maar zag er wellicht wat droog uit. Tot een puntje of 18 gelijk leek Compaen qua spel lichtjes aan de winnende hand, maar qua uitstraling aan de verliezende. Dit brak het team op in de strijd om de punten boven de twintig, waardoor Hengelo er met de set vandoor ging.

De tweede set was een redelijke kopie van de eerste, waardoor Compaen al gauw tegen een twee-nul achterstand aankeek.

In de derde set leek Compaen deels op te leven, mede door de rentree van Rick van Baar. De Toren van Hoorn begon aan de kant door knie-problemen, waardoor Koen van der Velde zijn kwaliteiten als middenman mocht laten zien. De alleskunner toonde eerder zijn kwaliteiten al als spelverdeler en libero bij het eerste herenteam. Ook op het midden ging het hem prima af, waardoor Compaen zonder zijn langste speler toch serieus meespeelde om de punten. Helaas mocht het allemaal niet baten, waardoor er in eigen huis met drie-nul verloren werd op zaterdag.

De bittere pil van het zware verlies moest snel verwerkt worden, aangezien Apollo de volgende dag al op bezoek kwam. De wedstrijd kon op de geplande datum niet gespeel worden door zeer extreem weer, waardoor deze zondag uitgekozen was.

Beide teams

Marvin Andringa (11)
Spelverdeler Koen Baas (5)
Rick van Baar (10) met slappe knieën

begonnen gelijk op, waarbij er hard geslagen werd, en hoog geblokkeerd. Helaas was de foutenlast ook redelijk hoog, waardoor Apollo er met de eerste set vandoor ging. Enigszins angstig voor eenzelfde scenario als de dag ervoor was het spel wederom niet zeer overtuigend in de tweede set. Tot aan de twintig ging het gelijk op, maar gelukkig wist Compaen toch aan het langste eind te trekken, waardoor het vertrouwen steeg. Mede hierdoor, en door een wat verzorgder spel, werden ook de twee opvolgende sets gewonnen door de mannen van coach Sandor Rieuwers. Door deze 3-1 overwinning is het vertrouwen in de laatste fase van de competitie toch weer gestegen, maar werd tegelijkertijd de strop verder aangehaald voor het team waar uw razende reporter heeft leren volleyballen.

Met nog drie wedstrijden op het programma kan Compaen zowel nog tweede als tiende worden, dus het belooft een zeer spannend competitie-einde te worden. We hopen op uw support bij deze wedstrijden!