Compaen oogst twee punten in Westland

Eén van de 19 punten van aanvoerder Michiel Majoor

Tekst: Marcel Vermeulen; fotografie Tjerk Laan Fotografie

Wateringen , 21 okt 2018 – In het Westland heeft Compaen zaterdag twee punten geoogst in de wedstrijd tegen Velo. Het was de maximaal haalbare opbrengst in de confrontatie tussen generaliserend gesteld stoere tuinders en fragiele studenten.

De thuisploeg herbergt verschillende volleyballers die in het tuindersgebied van Nederland groot en sterk geworden zijn met bollen pellen en kratten sjouwen. De spelers van Compaen stellen daar hooguit enkele uurtjes training in de sportschool in de week tegenover. De Oostzaners konden in het duel der middenmotors het ongecompliceerde aanvalsgeweld van Velo maar moeizaam beteugelen. Tegenover die smashkracht was een gesloten blokkering en een sluitende veldverdediging noodzakelijk, maar daarover beschikte Compaen in Wateringen te sporadisch. Met het verlies in vijf sets mocht de formatie van trainer/coach Johan van Zelderen uiteindelijk niet ontevreden zijn.

In de eerste set was er sprake van een wisselend scoreverloop. Met name Diederik Hakkers – totaalscore dertien punten – liet in het begin serverend, blokkerend en aanvallend zien de prima pastamaaltijd ten huize van Max van Straten goed verteerd te hebben. Bij 21-22 waren er kansen op setwinst voor Compaen. Missers van Michiel Majoor, overigens wel topscorer in de wedstrijd met negentien punten, en een uitgeslagen bal van Koen van de Wetering maakten 25-22.

Het was dezelfde speler die in het begin van de tweede set met zijn smerige floatservice bijdroeg aan een ruime marge (3-7, 4-10, 6-13 en 11-17). Puntje voor puntje kwam het verwoed verdedigende Velo echter dichterbij. Met drie scores boven de twintig punten zorgde aanvoerder Majoor voor de winst met 23-25. Verder liet de andere buitenaanvaller Max van Straten zich toen nadrukkelijk gelden.

Het spel van Compaen in de derde set kon in de matig verlichte sporthal het daglicht nauwelijks verdragen. Alles wat mis kon gaan, ging mis en zo werd het 25-16.

Onder impuls van de ingevallen Allard Rieuwers – in totaal goed voor negen punten – rechtten de Oostzaners de rug in de vierde set. Opvallend was toen ook de inbreng van de op service ingebrachte spelverdeler Kevin de Jong die twee keer direct scoorde met zijn opslag. Via 21-25 werd een beslissende vijfde set noodzakelijk. Tot 6-5 bleef Compaen daarin in het spoor van Velo, maar uiteindelijk werd het 15-11.

Gevolg van dit alles is, is dat Compaen met tien punten uit vijf wedstrijden met een zesde plaats precies in het midden van de eerste divisie b staat.