Compaen ontvlamt na onnodig setverlies

door Michiel MajoorOostzaan – De dames van Compaen hebben voor de tweede keer binnen een week degradatiekandidaat Jonas aan de zegekar gebonden. Waar het in Beverwijk nog zonder puntverlies ging, moest Compaen ditmaal de eerste set aan Jonas laten. Na deze waarschuwing stelden de meiden van coachduo Ralf Muijs en Veikko Hansen orde op zaken en werd een relatief eenvoudige 3-1 overwinning geboekt.

De start van Compaen was minder overtuigend dan van tevoren ongetwijfeld was afgesproken. In sportzaal De Greep, waar de Compaen volleybalhistorie zo ongeveer van de wanden druipt, bleven de Oostzaansen steeds enkele punten voor zonder dat echt een verschil gemaakt kon worden. Jonas bleef overeind door hard werken, terwijl de foutenlast aan de zijde van Compaen te hoog was om het publiek juichend op de banken te krijgen. Bij 24-23 en bij 25-24 kreeg Compaen kansen om de set te beslissen, maar de bal weigerde halsstarrig om bij Jonas in het veld te vallen. Die koppigheid deed Compaen op 25-27 de das om.

In de tweede en derde set liet Compaen blijken waarom het op de ranglijst veel hoger genoteerd staat dan tegenstander Jonas. Onder aanvoering van een sterk passende en verdedigende Kelly van Veldhuizen hield Compaen de Beverwijksen in de greep. Koffiemanagers Milan en Aerin Muijs besloten ook een bijdrage te leveren door het publiek op te warmen met gratis koffie, waardoor vader en coach Ralf Muijs komende week genoodzaakt is om hun zakgeld in te houden. Met steun van het opgewarmde publiek werden twee duidelijke setwinsten gepakt, 25-17 en 25-15.

De vierde set leek lang een kopie van de tweede en derde set te worden. Halverwege de set vond Jonas echter een tweede adem en daarmee kwam de thuisploeg meer onder druk te staan. Debet aan de licht verslappende aandacht bij de Oostzaansen waren wellicht ook de weidse en soms kolderieke armgebaren van de fluitist van dienst. Vooral bij technisch onjuist gespeelde ballen kon het publiek rekenen op een dramatisch geacteerde herhaling van de actie die was afgefloten. Naar verluidt heeft de gemeente de scheidsrechter na de wedstrijd direct een baan aangeboden als verkeersregelaar.

Terwijl Jonas bij 23-22 gevaarlijk dichtbij kwam, liet spelverdeelster Kyra Brandt zien dat ze weinig trainingen nodig heeft om nieuwe dingen te leren. Na hierop hooguit twee weken te hebben getraind speelde ze twee snelle setups op middenaanvalster Dorien Conijn, die dit beloonde met twee doffe dreunen en een 25-22 setwinst.

Met de 3-1 overwinning loopt Compaen een punt uit op concurrent Spaarnestad, dat de derde plaats bezet. Ook koploper US blijft in het vizier in de strijd om promotie naar de tweede divisie. Op 28 februari om 16 uur wordt de competitie voortgezet met een thuiswedstrijd in sporthal Oostzaan tegen Madjoe.

Kelly van Veldhuizen speelde passend sterk
Spelverdeelster Kyra Brandt
 Compaen viert een ace