Compaen neemt overtuigend revanche op Next Volley

door Michiel Majoor – OOSTZAAN – Het vlaggenschip van Compaen heeft zich op een overtuigende manier gerevancheerd tegen Next Volley Dordrecht. Na een onnodig verlies van de eerste set en een nipte overwinning in de tweede was het verzet van de drechtstedelingen gebroken en lieten zij zich eenvoudig de kaas van de macaroni eten. Met deze overwinning staan de lange mannen uit Oostzaan op een gedeelde tweede plaats in de Topdivisie.

Al bij de warming up was duidelijk dat Compaen na de moeizame wedstrijden van vorig weekend een ander vat had gevonden om uit te tappen. Dit speciale vat uit het diepste ruim van kantinejuffrouw Tini wordt aangeslagen zodra er iets recht te zetten is, bijvoorbeeld een smadelijke 3-0 nederlaag bij de heenwedstrijd in Dordrecht. Daarnaast speelde wellicht ook een rol dat internationaal toptrainer Teun Buijs als toeschouwer aanwezig was om te zien aan wie hij op dinsdag 31 maart a.s. een gasttraining zal verzorgen. Pure angst voor een straftraining van deze oefenmeester haalt blijkbaar het beste in de Oostzaners naar boven…

Compaen coach Rieuwers startte de eerste set met talent Koen Baas als spelverdeler. Hiermee was het strijdplan van de Oostzaners direct duidelijk, namelijk zoveel mogelijk proberen om de sterke aanvallers van Dordrecht met de blokkering af te remmen. Met een afwisselende service op rechtsvoor en linksachter zou de druk op Dordtse steraanvaller Bente de Vries zo hoog moeten oplopen dat hij mentaal geknakt zou worden door zijn eigen teamgenoten. In de eerste set bleek echter vooral de Dordtse middenaanval succesvol, zodat het strijdplan hooguit bloesem en nog geen vruchten opleverde. Dit leidde tot een 21-25 overwinning voor Next Volley.

Teambegeleider Henk van Veldhuizen – tevens beheerder van het Oostzaanse schooltuincomplex en bekend om zijn groene vingers – besloot aan het begin van de tweede set het speciale vat van Kantini aan te slaan. Een gouden greep van Van Veldhuizen, want de bloesem van de eerste set veranderde in hoog tempo in zoete vruchten. Het einde van de set leverde per ongeluk nog een setpoint voor Dordrecht op, maar sterk verdedigen aan Compaen zijde gaf de doorslag, 28-26.

Na de wedstrijd gaven diverse toeschouwers aan dat zij kort na het laatste punt van de tweede set een luide ‘knak’ hoorden. Het is tot op heden onduidelijk waar dit geluid vandaan is gekomen, maar er bestaan duidelijke vermoedens. Het verzet van Dordrecht bleek namelijk volledig gebroken. Veel servicedruk en een stabiele passing bij de Oostzaners zorgden ervoor dat naar hartenlust kon worden aangevallen. Met name Daniel Homburg eiste met zijn kanonslagen een hoofdrol op, maar ook ‘toren van Hoorn’ Rick van Baar en Wouter Schoonberg eisten een plekje in het wedstrijdverslag op. Aan Dordtse zijde van het net ontstond een koude oorlog, en zoals we allemaal weten kennen oorlogen alleen maar verliezers. Zowel de derde als de vierde set gingen met 25-17 naar Compaen, dat daarmee het publiek en zichzelf gaf waar het voor uitgezeild was.

Met deze 3-1 overwinning ontlopen de mannen van Rieuwers de straftraining van Teun Buijs en haalden ze een verdiende overwinningsmaaltijd van Kantini binnen. Tegenstander Dordrecht moest het doen met een strafmacaroni. Daar hadden de Oostzaners eerst de kaas vanaf gegeten en tot overmaat van ramp had de Dordtse kokkin er ook nog een flinke eetlepel bittere pillen in verwerkt.

In het komende paasweekeinde speelt Compaen niet. Daarna wordt de competitie op 11 april voortgezet met een thuiswedstrijd tegen Vocasa. Opnieuw een tegenstander waar in de uitwedstrijd van werd verloren, dus er is weer iets recht te zetten.

Daniël Homburg was in topvorm
 Jente de Vries werd met drie man bestreden
Stabiele passing van aanvoerder Michiel Majoor
Compaen viert de 3-1