Compaen met rampenplan C naar overwinning

door Tjerk LaanOostzaan, 17 jan. – Onze verre voorvader Claes Gerritsz. Compaen (1587 – 1660) was er al een meester in: Onder valse vlag varen. Noodgedwongen moest de Oostzaanse topdivisionist zich deze week van dezelfde laaghartige piratentechniek bedienen om zich het Nijmeegse VoCASA in eigen huis van het lijf te houden.

Noord-Koreaanse methoden werden daarbij niet geschuwd: Alle leden van Compaen waren door de voorzitter tot zwijgen gedwongen, op straffe van royement, om te verhullen dat steraanvaller Lars de Boer zaterdag afwezig zou zijn. In het diepste geheim werd in sportzaal De Greep vervolgens gewerkt aan een snood plan om het gemis van de hoogvliegende beuker uit Ilpendam te compenseren.

Een ongeluk komt nooit alleen: Op donderdag werd al duidelijk dat Rick van Baar, de Toren van Hoorn, niet op tijd van de griep zou herstellen. En op zaterdag om elf uur, toen VoCASA al bijna in de auto zat, moest powerhitter Daniël Homburg vanwege diezelfde griep definitief afbellen vanaf de bank, waar hij door zijn talrijke familie liefdevol verpleegd werd. Snood plan A de prullenbak in, plan B werd in allerijl aangepast en met rampenplan C trok Compaen daadwerkelijk ten strijde. Doel: In eigen huis niet weggespeeld worden door de nummer vijf van de Topdivisie, dat nog vol met adrenaline zat na haar overwinningen op respectievelijk Cito en Webton Hengelo.

Het leverde een merkwaardig schouwspel op. Michiel Majoor en libero Mike Kruizinga verzorgden met z’n tweeën de pass, middenaanvaller Daan Hettinga moest op de buitenkant doen alsof hij Lars de Boer was (minus de pipe, want zó hoog zit hij nou ook weer niet) en de 17-jarige Allard Rieuwers mocht als diagonaal laten zien of hij bij Compaen Wall of Famer Teun Buijs op de volleybalschool van PDK Huizen al iets had opgestoken. De inmiddels 46-jarige (!) Johan Wijnja verving Rick van Baar in het midden. Aan spelverdeler Koen Baas de schone taak om uit te vinden waar precies het scorende vermogen van deze gelegenheidsbemanning zat.

VoCASA had haar dure trainingsuren besteed aan 15 uur video-analyse van de vaste aanvalslijn Homburg-de Boer-van Baar en al in de eerste set maakte de verwarring zich van haar meester. Ook van het publiek overigens, dat zag dat Compaen gewoon lekker meebalde en vanaf 19-19 brutaal het initiatief naar zich toetrok. De gemene sprongfloat van Koen Baas en een ontketende Hettinga op linksvoor zorgden voor het gat naar 23-19 en slordig serveren van VoCASA deed de rest: 25-22.

Set twee gaf meer van hetzelfde te zien. In de heenwedstrijd in Nijmegen werd Compaen compleet weg geserveerd maar vandaag lukte het de paarse mannen niet om Majoor en Kruizinga, met af en toe assistentie van Hettinga, onder druk te zetten. Met 25-18 was er de zekerheid dat er in ieder geval één punt in Oostzaan zou blijven.

De derde set ging overduidelijk naar de bezoekers die hard uitliepen naar 1-9 en vervolgens de boel met een uitstekende blokkering dichttimmerden tot 19-25. Compaen moest wat gas terugnemen om zich op te maken voor set vier, want waarom eigenlijk genoegen nemen met één punt terwijl het er ook drie zouden kunnen worden? Vermeldenswaardig is nog wel de rol van Tijmen Arzbach die eigenlijk derde spelverdeler is maar zich als passer-loper uitstekend staande wist te houden.

In die vierde set gaf Compaen weer vol gas. Johan Wijnja had zich tot die tijd beperkt tot de blokkering maar besloot nu dat het tijd werd er ook een paar in te leggen. Michiel Majoor, normaal toch meer van de slimme bal rechtdoor, benoemde zichzelf tot powerhitter (dat mag hij als aanvoerder). Allard Rieuwers greep de hem geboden kans met beide handen aan (maar toch vooral z’n rechter) en liet overtuigend zien dat we met hem een potentiële parel in huis hebben. Wouter Schoonenberg had de hele wedstrijd lang een niet zo subtiele boodschap voor z’n spelverdelers: Kom maar door met die middenaanval, ik ros ‘m er wel in.

Na 21-15 maakte de thuisploeg het zichzelf toch nog heel moeilijk en door een miraculeuze redding van Koen van der Velde werd zelfs een setpunt tegen overleefd op 23-24. In tegenstelling tot vorige week in Dordrecht liet Compaen zich nu niet gek maken op de big-points en met 26-24 kon het feest beginnen.

Wat coach Sandor Rieuwers in de kleedkamer zijn mannen vlak voor de wedstrijd heeft ingefluisterd blijft een goed bewaard geheim dat hij pas wil onthullen op het moment dat hij door de Nevobo als bondscoach wordt gevraagd. Boze tongen beweren dat het iets te maken had met kikkers en een emmer melk, maar dat is natuurlijk grote onzin. Feit is wel dat het heeft gewerkt want alle zeerovers bleken in staat om boven zichzelf uit te stijgen op het moment dat het moest. Compaen reist volgende week met hernieuwd zelfvertrouwen af naar de Hel van het Hoge Noorden.

Rampenplan C in de line-up
Een ontketende Daan Hettinga
Wouter Schoonenberg rost er eentje in