Compaen heren stranden opnieuw in Kampen

door Tjerk Laan – Oostzaan, 24  okt – Het bekeravontuur van topdivisionist Compaen Oostzaan is net als vorig jaar na één middag gestrand in de Reflexhal in Kampen. Progressie was er wel want in de beslissende laatste wedstrijd van de vierkamp kwam Compaen maar twee punten tekort om de lange weg naar internationaal volleybal voort te zetten. Het was 1e divisionist Reflex dat uiteindelijk terecht de tweede ronde bereikte.

Om te beginnen stond er een replay van de Zaanse derby op het programma, die twee weken geleden in een zwaarbevochten 3-2 overwinning voor Oostzaan eindigde. Bekerwedstrijden gaan maar over twee gewonnen sets en dat is te weinig om Zaanstad kapot te spelen. Na twee spannende sets was Zaanstad in de derde nog fris genoeg om met 13-15 aan het langste eind te trekken.

Die klap dreunde voor Compaen nog even na in de volgende set tegen eerste divisionist EVV Elburg. Dat speelde nagenoeg een thuiswedstrijd en kon zich wel motiveren tegen de nummer vier van de Topdivisie. Compaen-coach Frits van Boven, die de honneurs waarnam voor Sandor Rieuwers, stuurde drie van “zijn” talenten het veld in: Jasper Geerdink (15) als spelverdeler, Jary Kroon (19) als passer-loper en Jesper van Muijden (15) als middenman. De laatste kon overigens drie wedstrijden aan de bak bij afwezigheid van vaste waarde Wouter Schoonenberg.

Tot 16-16 hielden beide ploegen elkaar in evenwicht, daarna liep EVV brutaal weg en profiteerde het optimaal van het slordige Compaen-spel. Met 20-25 moest Oostzaan back to basics om nog iets van het middagje bekerballen te maken. Met Lars de Boer en Koen Baas terug in de opstelling stelde het in set twee orde op zaken (25-18) en de winst in set drie (15-11) betekende dat de laatste wedstrijd tegen gastheer Reflex ook als een echte finale beschouwd kon worden.

Reflex Kampen is een hele goede ploeg die inmiddels twee keer 2-0 gewonnen had van EVV en Zaanstad. Daarnaast hadden ze ons vorig jaar om deze tijd ook al een gevoelige dreun gegeven op hetzelfde veld(je). Alleen een 2-0 winst zou betekenen dat Oostzaan verder zou bekeren.

Compaen begon zeer voortvarend met een 6-11 voorsprong en een uitstekend niveau. Reflex verdedigde moeizaam en bij 14-20 leek de zaak beklonken. Maar met een paar snoeiharde opslagen (wat een hele prestatie is met een metertje ruimte achter de lijn) spartelde Reflex driftig tegen. Uiteindelijk besliste een loepzuivere ace van Lard de Boer de set in Oostzaans voordeel (22-25).

Set twee moest de beslissing brengen en het publiek werd niet teleurgesteld; Het werd een echte apotheose. Reflex had het achterveld beter op orde zodat de Oostzaanse powerhitters de Boer en Homburg wat minder makkelijk tot scoren kwamen. Kampen heeft z’n eigen powerhitters en die bleken door Compaen niet of nauwelijks af te stoppen. Op 23-23 kon het nog alle kanten op maar de thuisploeg stelde vervolgens met 25-23 de set, en daarmee de 2e bekerronde, veilig. Set drie werd om des keizers baard (en omdat het moet van het DWF) gespeeld en werd met 15-8 een eenvoudige prooi voor de thuisploeg.

Daniël Homburg scoort tegen Zaanstad
Lars de Boer vanuit de pipe tegen EVV