Compaen hapert maar wint “tweede derby”

door Tjerk Laan – OOSTZAAN, 11 APRIL – De mannen van Compaen hebben zich zaterdag overtuigend veilig gespeeld in de nationale Topdivisie. Het duel met de Universitaire Sportvereniging werd een niet verwachte maar wel verdiende prooi voor Oostzaan.

Compaen was getergd. Uiteraard, dat is iedere bezoekende vereniging in de Amstelcampus maar vooral Compaen. Enerzijds vanwege het vervelende feitje dat we daar al minstens een jaar of drie niet gewonnen hadden, anderzijds omdat de prominente Amsterdamse maritiem historicus Professor Emeritus Koolstra onze zeerover-antecedenten in twijfel had getrokken. Dan trap je Oostzaan natuurlijk behoorlijk op de tere ziel, want behalve een heel behoorlijke volleybalclub heeft het dorp niet zoveel “claim-to-fame”, dus handen af van de erven Claes Gerritsz. Compaen (1587-1660).US-VVC 160409 A 630x420x72

In de heenwedstrijd had Compaen thuis met 3-0 gehakt van US gemaakt, maar US in 2015/2 of US in 2016/1 is een heel ander koekje. En al is het maar 22 kilometer, het blijft een uitwedstrijd dus Oostzaan begon absoluut dramatisch aan het duel. 12-4 achter… Alleen mid Wouter Schoonenberg gaf enige indicatie dat hij er wel zin in had, voor de rest was het niet om aan te zien. Coach Sandor Rieuwers besloot tot drastische maatregelen: Diagonaal Daniël Homburg moest op de strafbank en derde spelverdeler Tijmen Arzbach (ex-US HS3) mocht proberen het vastgelopen schip los te trekken. Bij gebrek aan passers mocht Michiel Majoor blijven staan, maar verdienen deed hij het niet.

In de eerste set kwamen deze omzettingen te laat om het tij nog te keren (25-19) maar ze betaalden zich in de volgende drie dubbel en dwars uit. Homburg had zich de waarschuwing van set één ter harte genomen en speelde vervolgens een fantastische partij; Alles scoren èn ook nog ’s je eigen achterveld schoonhouden. Het was een genot om naar te kijken.US-VVC 160409 C 630x420x72

De al genoemde Tijmen Arzbach voelde zich kennelijk goed thuis op het oude nest. Hij bleef drie sets staan en wist met mooi gevarieerde set-ups de kwaliteiten van Compaen uit te nutten; De Oostzaanse middenaanvallers Rick van Baar en Wouter Schoonenberg hadden een topavond, en zijn hele nare float-service zorgde ook nog voor de nodige directe punten. US had de video van Zaanstad-Compaen bekeken en probeerde Lars de Boer uit de wedstrijd te serveren maar die vlieger ging niet op, de pass-line van de Boer-Kruizinga-Majoor stond gewoon goed. Michiel Majoor revancheerde zich voor een slechte eerste set en wist weer heel nauwkeurig de Amsterdamse zijlijn te vinden.

Service-kanon Luigi Ricci van US maakte zichzelf onschadelijk door steevast z’n tweede opslag in het net te rammen en de middenaanval van US, waar ze in de eerste set mee scoorden werd niet meer gevonden. Compaen-libero Mike Kruizinga, inmiddels met 100% functionerende vingers, kreeg vat op de aanvallen van Bas Diepenveen, die overigens ook hard z’n best deed om de Oostzaanse wisselspelers van de bank te slaan, wat door de arbitrage terecht als “uit” werd beoordeeld.US-VVC 160409 B 630x420x72

Uiteindelijk heerste Compaen in Amsterdam en werd de wedstrijd met 22-14-20 een mooie 1-3 overwinning voor Oostzaan, waarmee de zeerovers zichzelf verzekerden van een nieuw seizoen in de Topdivisie. Verlies van directe concurrenten VoCASA, Sliedrecht en Dynamo helpt lekker mee, maar het geeft een goed gevoel om te weten dat het op eigen kracht is gedaan.