Afscheid van Cees de Leeuw

Oostzaan, 28 jan. – Tijdens de Topdivisie wedstrijd VV Compaen – Next Volley Dordrecht werd vandaag in Sporthal Oostzaan stil gestaan bij het afscheid van Cees de Leeuw. Na een 52-jarige carrière als scheidsrechter en arbitragecoach hangt hij definitief zijn fluit en scherpe pen aan de wilgen.

Cees de Leeuw maakte in 1955 kennis met het volleybal in Wormerveer bij Saenden, één van de ongeveer 15 clubs die de Zaanstreek toen rijk was en was meteen verkocht. Als speler bleek hij niet de heiland van Wormerveer te gaan worden maar als scheidsrechter kwam hij al gauw bovendrijven, wat uiteindelijk resulteerde in twee seizoenen fluiten in de Eredivisie (1986-1988).

Sinds 1997 legde hij zich toe op het begeleiden, beoordelen en coachen van scheidsrechters in de eerste divisie en er zijn maar weinig arbiters in de top van het Nederlandse volleybal die aan zijn alziend oog en vaak zéér gedetailleerde en lijvige nabesprekingen ontsnapt zijn. Min of meer bij toeval raakte hij de laatste paar jaar bovendien betrokken bij de opleiding van nieuwe scheidsrechters bij VV Compaen in Oostzaan, wat hij ook weer met veel passie en inzet oppakte. De spelregeltoets die hij voor Compaen Heren 1 in elkaar draaide in aanloop naar het eerste seizoen Topdivisie is inmiddels legendarisch, vooral omdat er slechts één speler in slaagde om méér dan de helft van de vragen goed te beantwoorden.

Cees de Leeuw (l) en Jon Lochtenberg

Het was dus géén toeval dat hij voor zijn afscheid graag een Topdivisiewedstrijd van Compaen wilde beoordelen, waarbij de Nederlandse Volleybal Bond hem vrije keuze gaf in de arbitrage: Gert-Jan de Haan en Casper Weijs waren de gelukkigen die de allerlaatste nabespreking met Cees de Leeuw hebben mogen ondergaan. Die duurde bij uitzondering slechts vijf minuten waarna er een borrel werd gedronken en niet werd teruggekeken maar gezellig werd nagepraat over de wedstrijd (1-3 winst voor Next Volley Dordrecht in leuke en spannende wedstrijd) en de huidige stand van de arbitrage.

Namens de Nevobo was Eredivisie scheidsrechter en BoBo Jon Lochtenberg aanwezig om Cees de Leeuw een oorkonde te overhandigen (de Gouden Officialspeld had hij al sinds 2014) voor “zijn bijzondere inzet voor de volleybalsport in het algemeen en arbitrage in het bijzonder in 52 jaar!” Waarvan akte.