Winst Compaen vrijwel zeker niets waard

Marvin Andringa (9) was goed voor 19 punten

Tekst: Marcel Vermeulen; fotografie: Tjerk Laan Fotografie

Utrecht, 6 april – Compaen voldeed zaterdag aan de opdracht door te winnen van VV Utrecht, maar de zege is vrijwel zeker niets waard. Peelpush verloor namelijk van EMD/Tooling, waardoor die ploeg nu de beste papieren heeft op rechtstreekse handhaving.

De vrees bestond vooraf al dat de nergens meer om spelende ploeg uit Meijel volgend seizoen liever op bezoek gaat in het naburige Reuver dan de verre reis naar Oostzaan te moeten ondernemen. Was Compaen de afgelopen competitie de dupe van een onverwachte nederlaag van HLB/Van Daal met degradatie uit de Topdivisie als gevolg, dit keer verzuimde Peelpush de sportieve plicht te vervullen. De vrienden komen blijkbaar niet uit het zuiden van het land.

EMD/Tooling staat nog wel twee punten achter op Compaen, dat niet meer in actie komt, maar weet in de laatste wedstrijd het reeds gedegradeerde Next Volley als tegenstander. Dat betekent nagenoeg zeker dat de Oostzaners zich via promotie/degradatiewedstrijden moeten zien te handhaven in de eerste divisie. Een opdracht die uitermate cruciaal is in sportief opzicht voor Compaen.

Het werd dus een winst in vijf sets in de betonkolos van de Galgenwaard die slechts papieren waarde had. Compaen kon drie punten pakken door de verminderde scherpte bij de tegenstander en de scoringsdrift bij Marvin Andringa. De op recreatieve wijze volleyballende topper sloeg, serveerde en blokkeerde negentien punten bij elkaar.

Goed voor het moreel was dat de formatie van trainer/coach Johan van Zelderen zich af en toe uit geslagen positie wist terug te knokken. Zo had Utrecht in de vijfde set de leiding, maar onder aanvoering van de fysiek klaargestoomde Michiel Majoor w

erd de volop met publiekswissels bezig zijnde thuisploeg toch nog verslagen. Aan de andere kant gaf Compaen in de derde set – bij 0-2 – een voorsprong van 12-19 en 16-22 uit handen. Het bleken achteraf feiten zonder veel waarde.