Wereldburger Teun Buijs terug op geboortegrond

door Marcel Vermeulen – OOSTZAAN – Wereldburger Teun Buijs was voor een keer terug op zijn geboortegrond. In dorpshuis De Greep, waar veertig jaar geleden zijn imposante carrière begon, verzorgde hij een gasttraining bij zijn oude cluppie Compaen.

De Oostzaner gaf een, hoe kan het ook anders, clinic blokkering in allerlei vormen. Hij was in zijn glorietijd in de jaren ’80 immers de metselaar van de netmuur van Arie Selingers dreamteam.

Terwijl Teun als speler en coach deelnam aan talrijke interlands, WK’s, EK’s en Olympische Spelen ging Compaen ook mee in de vaart der volkeren. Bij zijn vertrek naar het toen toonaangevende Brother/Martinus was de dorpsvereniging nog een club in de marge. Nu staat Compaen op de drempel van de eredivisie.

In het proces om ook die laatste stap te kunnen maken, gaf Teun een gastcollege. Om zich hiervoor terdege voor te bereiden, was hij ooggetuige van de winst van Compaen op Next Volley van afgelopen zaterdag.

In het trainingspak van Lokomotiv Baku, zijn laatste etappe bij zijn omzwervingen over de wereld, liet hij de tien spelers behoorlijk zweten. Er moest daarbij behoorlijk veel gesprongen worden, waardoor de toch al aan oxidatie onderhevige veengrond onder De Greep het zwaar te verduren had. Teun maalde niet om het gegeven dat er voor Compaen de volgende avond al weer het prestigieuze oefenduel met Zaanstad 2 op het programma stond.

Onder het toeziend oog van Henk van Veldhuizen, die ‘die lange jongen’ ooit voor het volleybal wist te interesseren, kwamen ook de medecinballen uit de kast. Als toptrainer van landen- en clubteams weet Teun dat krachttraining onontbeerlijk is voor het uitoefenen van de sport op niveau.

De afgeknepen spelers gaven de trainer na afloop een applaus en beloofden zich in te zetten om de tweede plaats in de topdivisie veilig te stellen. Verder was er een fles goede wijn om zijn terugkeer in Oostzaan in huiselijke kring op te fleuren. Hij weet dat hij bij Compaen altijd een warm bad treft.

IMG_1443 630x420x72 IMG_1372 630x420x72 IMG_1316 630x420x72