Veel wasgoed na eerste training Compaen

door Marcel Vermeulen – OOSTZAAN – Regelmatig verdwenen er bezwete shirts in de sporttassen. Vaak moesten de literflessen onder de kraan. Compaen-trainer Sandor Rieuwers ontzag zijn spelers niet tijdens de eerste training.

De volleyballers moesten vol aan de bak in een combinatie van kracht- en spelvormen. Duidelijk werd dat menigeen in de vakantie trouw het opgedragen huiswerk had volbracht, want het startniveau was alleszins acceptabel.IMG_3091 630x420x72

Compaen hoopt dit seizoen de prima prestatie van de afgelopen competitie – vierde in het debuutjaar in de topdivisie – te evenaren. De Oostzaners moeten dat doen met een enigszins gewijzigde selectie. Zij kunnen niet langer beschikken over supersub Marvin Andringa. De diagonaalaanvaller uit Wormer, die vaak in beslissende fases in sets als invaller een heldenrol vertolkte, besloot zijn volleyballoopbaan te beëindigen.

Terug in het eerste is middenblokkeerder Daan Hettinga, die een seizoen scholing tussen de routiniers van Compaen 2 achter de rug heeft. Van US 3 kwam spelverdeler Tijmen Arzbach over, waardoor Rieuwers nu de beschikking heeft over drie setuppers.

Plezierig in dit verband is ook dat Nils Augustijn na een slepende bovenbeenblessure aan het einde van het seizoen weer fit lijkt te zijn.

Om de krappe spelersgroep toch wat breder te maken, heeft Compaen nog wat reservetroepen achter de hand. De 17-jarige talenten Allard Rieuwers en Koen van de Wetering (afkomstig van Croonenburg) spelen in het naar de promotieklasse gepromoveerde tweede team, maar zullen ook vaak bij het eerste te zien zijn.

Verder heeft de dorpsclub nog de beschikking over alleskunner Koen van der Velde, routinier Johan Wijnja en de eveneens pas 17-jarige Taran Jonk.

Compaen speelt zaterdag om 11 uur de eerste oefenwedstrijd. Dit gebeurt in de eigen sporthal tegen Spaarnestad. Hierna wacht het Piepertoernooi in Hardenberg, waar de Oostzaners hun titel verdedigen. Daarna is er het Sliedrecht-toernooi, om de voorbereiding af te sluiten met het eigen Westvast-toptoernooi. Tegenstanders zijn dan US, Vocasa en Cito. Die laatste ploeg is ook de eerste competitietegenstander op 19 september.