Topsporthal voor één dag van Compaen

Tekst: Marcel Vermeulen; Foto: Tjerk Laan Fotografie

Oostzaan, 1 april 2018 – Zelden zal een ploeg na een tweede plaats zo blij zijn geweest als het jongensjuniorenteam van Compaen. Zie die stralende gezichten bij de teamfoto na de prijsuitreiking van de Open Clubkampioenschappen. Niemand denkt nog maar een seconde terug aan de kansloze nederlaag tegen het ongenaakbare Sliedrecht Sport in de finale.

De Topsporthal in Koog aan de Zaan is van Compaen. Tientallen toeschouwers, toeters, trommels, tenoren en stimulerende spandoeken stuwen de talenten tot grote hoogte. Volleyballend Oostzaan viert deze dag in een seizoen waarin met benarde posities voor de divisieteams nog niet zo heel veel te juichen viel.

In de voorbereiding is er alles aan gedaan om optimaal te kunnen presteren. Oefenduels, trainingen op het wedstrijdveld, pastamaaltijd na het eerste deel van het toernooi, videobeelden en tactische analyse van tegenstanders en een eigen fysiotherapeute. Alle stukjes van de puzzel zijn aanwezig. Tot die vrijdagavond.

In de groepsapp verschijnt een melding van steunpilaar en een van de slechts twee middenblokkeerders David Bes met een foto van een pols in het gips. ‘Ongelukje bij de training op Papendal’, schrijft hij erbij. Spelers en begeleiding slaat de schrik om het hard. Daar gaan alle goede bedoelingen. Uren later blijkt het te gaan om een vervroegde 1-aprilgrap, bedoeld om de spanning te breken…

Op volle sterkte kan Compaen dus aantreden in de eerste wedstrijd tegen Huizen. Het begint wat stroperig, waardoor de tegenstander in de eerste set tot 16-14 kan bijblijven. Het wordt 25-16 en in de tweede set zijn er helemaal geen problemen (25-13).

Het tweede pouleduel is met SSS, dat in de vorige ronde werd verslagen en bovendien spelverdeler Markus Held moet missen. De eerste set wordt de David Bes-show, die serverend, blokkerend en aanvallend ongeveer de helft van de punten binnenharkt (25-19). De tweede set is veel lastiger. Bij 23-24 is er zelfs setpoint tegen. Jason Hartman, een van de twee B’tjes in het basisteam, zorgt met zijn opslag voor een ketser bij SSS en daarna is er het huizenhoge blok van Tieme de Jong en David Bes voor het wedstrijdpunt.

De kruisfinale is daarmee een feit voor Compaen, dat tientallen jaren ontbrak op dit podium van het jeugdvolleybal. De laatste poulewedstrijd tegen Sliedrecht Sport is een formaliteit. De Oostzaners doen aardig mee, maar moeten zich gewonnen tegen deze unieke verzameling van talent. Dit team verdedigt de titel en is niet van plan ook maar iets weg te geven. Het wordt 19-25 en 20-25.

Hierna verplaatst Compaen zich naar de breedtesporthal voor de halve finale. Het publiek zit nog dichter op het veld en het is een kakofonie aan geluid. Aanvankelijk lijken de inspanningen van het toernooi het team te veel te zijn geworden. De basis moet alles doen en met name steraanvaller Leon Luini voelt de pijn. Fysiotherapeute Corinne de Jong weet hem maar net klaar te stomen voor de strijd tegen Alterno. Het blauwe tape op zijn bovenbeen is het bewijs van het fysieke ongemak.

Bij 14-19 en 18-22 ziet het er kansloos uit voor Compaen. Totdat een dag voor Pasen David Bes via zijn service de wederopstanding inluidt (25-22). De tweede set gaat naar Alterno met 14-25, onder andere omdat de aangeslagen Leon Luini de bal niet meer binnen de lijnen krijgt. De beslissende set is hij echter weer ouderwets op dreef en met name via de aanval vanaf midachter slaat hij menig punt binnen. Tot 6-6 gaat het gelijkop, maar dan is er een rode kaart voor de coach van de Apeldoornse formatie als de scheidsrechter het gemekker zat is. Blijkbaar haalt hij zijn team daarmee uit het spel, want het wordt simpel 15-8 voor Compaen.

De Oostzaners houden zich voor de finale vast aan de wetmatigheid dat een team nooit twee keer door de zelfde tegenstander verslagen wordt. Verder draait de discjockey van de uitstekende gastheer Zaanstad nog eens het zeemanslied om de piraten een hart onder de riem te steken. Het helpt allemaal niet. Tegen de volleybalmachine uit Sliedrecht is geen kruid gewassen. Het wordt 13-25 en 18-25 voor de Zuid-Hollanders, die gedurende het gehele toernooi slechts een keer een opponent boven de twintig punten zag komen. Grote blijdschap bij Sliedrecht na afloop, maar de vreugde bij Compaen is er niet minder om.

De complete equipe van Compaen JA

Het team van Compaen bestaat uit Jasper Geerdink, Tieme de Jong, David Bes, Leon Luini, Yoran Rieuwers, Jason Hartman, Sil Bekebrede, Milan Muys, Stijn van Honschoten en de coaches Sandor Rieuwers en Bob Hartman.