Stuntzege biedt Compaen hoop

Routinier Stef Geerdink stookt het vuurtje op

Tekst: Marcel Vermeulen; fotografie: Tjerk Laan fotografie

Oostzaan, 20 jan. – Compaen heeft zaterdag het doemdenken weer even verstomd. Een week na het debacle tegen hekkensluiter Next Volley verrasten de Oostzaanse volleyballers met een stuntzege op de nummer 3 in de 1e divisie B, VC Voerendaal (3-1).

De uitglijder in Dordrecht in combinatie met een moeizame trainingsweek met volop afwezigen maakten het vertrouwen op een goede afloop er niet groter op. Elk setpunt is meegenomen, verkondigde trainer/coach Johan van Zelderen vooraf. Dat het uiteindelijk vier punten werden, had hij dan ook niet mogen dromen. De onverwachte winstpartij biedt weer perspectief in de overlevingsstrijd in de eerste divisie. Met nog drie thuisbeurten tegen ploegen uit het rechterrijtje is er nog volop hoop op handhaving voor de ploeg die dit seizoen met vier vertrekkers naar de eredivisie zo ingrijpend gewijzigd is.

Van het team dat degradeerde uit de topdivisie waren in de basisploeg alleen Mike Kruizinga, Michiel Majoor en Koen Baas overgebleven. Zij konden in de startende zes dit weekeinde zo waar een nieuwkomer begroeten. Juist op de dag dat er in de vitrine een foto van hem als talent kwam te hangen, maakte de 47-jarige Stef Geerdink zijn rentree als routinier bij de dorpsclub. Hij bracht volop enthousiasme in de ploeg en pikte enkele puntjes mee in blokkering en aanval. Verder scoorde hij met zijn opslag, hetgeen een zeldzaamheid is. Dat bewees hij door later in de wedstrijd een service via zijn hand zo ongeveer op zijn voeten te laten belanden.

Compaen trof het dit keer met Voerendaal. Twee spelers waren te ziek om de verre reis vanuit het zuidelijkste puntje van ons land te kunnen ondernemen, waardoor het team maar acht leden op het digitale formulie kon plaatsen. De aanwezige volleyballers lieten slechts sporadisch zien dat zij tot de top van de eerste divisie behoren. Te vaak produceerden ze missers waarvan de thuisploeg simpel kon profiteren. Zo hoefde Compaen in de eerste set zelf maar dertien punten te scoren om tot de 25 te komen.

Je doet de Oostzaners echter te kort door alleen op het falen van de Limburgers te wijzen. Compaen liet met het karaktervolleybal zien de ernst van de situatie te onderkennen. Typerend hiervoor was een gewonnen rally in de beginfase van de vierde set, waarin de tegenstander vier keer kon aanvallen. Met schitterende reddingen in het achterveld hield Compaen zichzelf in leven.

Verschillende positieve zaken vielen op. Allard ‘Air’ Rieuwers maakte vijftien punten, waarbij ook moeilijke ‘oplosballen’ waren. De 20-jarige diagonaal lijkt zo in de voetsporen van illustere voorgangers als Marvin Andringa en Daniël Homburg te treden. Verder hervond Max van Straten zijn vorm van het begin van het seizoen. Ook passend had hij de zaak op orde, waardoor er met de routiniers Kruizinga en Majoor zaterdag een solide fundament stond. Tenslotte was er een hoofdrol voor Koen Baas. Hij ontpopte zich tot de chef van de aanvalslijn, die met venijnige doortikballen zelf ook op het scoreformulier kwam.