Progressie voor heren Compaen

door Tjerk Laan – Oostzaan, 13 feb. – De heren 1 van Compaen pakten voor het eerst in vier wedstrijden in de nationale Topdivisie een punt; In Zeist werd in een spannende wedstrijd nipt verloren van Pelster/Cito. Oostzaan was in set vier heel dicht bij de volle buit maar kon op het moment suprème niet doorduwen.

Compaen was met een volledige bemanning naar De Koppeling in Zeist getogen, inclusief twee jeugdspelers die er in eigen sporthal al vijf sets op hadden zitten met de Jongens A. Oostzaan begon uitstekend, nam direct het initiatief en dwong Cito op 2-6 al tot de eerste time-out. De pret duurde echter niet lang; Op 5-9 kwam voor de thuisploeg diagonaal Jurjen Hellinga aan de opslag, en die hield er pas mee op bij een stand van 16-9 voor Cito. Plan B bij Compaen bestond uit diverse dubbele wissels maar het leed was al geleden. De Oostzaanse buitenaanvallers sloegen zich regelmatig stuk op de huizenhoge blokkering en met 25-19 ging de eerste set naar Zeist.

In set twee hobbelde Compaen steeds 3-4 punten achter Cito aan, om op 15-15 gelijk te komen. Dia Marvin Andringa en passer-loper Jary Kroon, die Michiel Majoor naar de bank had verwezen, kregen wat meer vat op het Zeister blok, terwijl het midden van Compaen zich ook steeds nadrukkelijker liet gelden. Tot 22-22 kon het nog alle kanten uit maar een prachtige ace van Jary Kroon op 22-24 bracht Oostzaan op gelijke hoogte.

Coach Sandor Rieuwers legt het nog één keer uit

Set drie was duidelijk voor Compaen, dat vanaf 5-5 voortdurend het initiatief aan haar kant hield en met 19-25 een ruime marge overhield. Dat initiatief werd meteen doorgetrokken naar set vier, zodat het er lang op leek dat de volle buit van drie punten mee naar Oostzaan kon. Spectaculair was het zeker, met lange rally’s en prachtig verdedigend werk aan beide kanten. Drie slechte passes van Oostzaan gaf Cito de kans om bij 21-21 op gelijke hoogte te komen en uiteindelijk de set met 25-23 binnen te slepen.

In set vijf kwam Compaen er niet meer aan te pas; 8-7 was het kleinste verschil en met 15-11 ging Oostzaan met één punt toch behoorlijk teleurgesteld van het veld. Uiteindelijk viel de schade mee aangezien de nummers acht t/m twaalf van de Topdivisie allemaal puntloos bleven dit weekend. Het getoonde spel, met name aanvallend, was ook duidelijk beter dan de afgelopen weken zodat Compaen met verhoogd zelfvertrouwen kan toewerken naar de volgende zware klus: Nummer twee Webton Hengelo op 4 maart in Sporthal Oostzaan.