Oostzaanse volleybalster succesvol in de V.S.

door Tjerk Laan

20171104-kb002

Oostzaan, 5 nov. – De Oostzaanse volleybalster Kyra Brandt maakt grote stappen in de Verenigde Staten. In haar tweede seizoen bij het Laramie County Community College werd ze afgelopen zaterdag uitgeroepen tot beste spelverdeelster van de National Junior College Athletics Association Regio 9.

Regio is in het Middenwesten van de Verenigde Staten natuurlijk een betrekkelijk begrip: Het beslaat de staten Wyoming, Nebraska, half Colorado en een groot deel van Montana. Het dagelijkse leven bestaat tijdens het seizoen dan ook trainen, spelen en héél véél reizen, terwijl er als afleiding af en toe nog iets gestudeerd wordt. Voor een volleybaldier als Kyra Brandt dus eigenlijk een soort hemel op aarde.

De 20-jarige spelverdeelster van VV Compaen Oostzaan viel op jonge leeftijd in de Nederlandse tweede divisie al op door haar prachtige techniek en dat werd door een Amerikaanse scout ook opgemerkt. Na rijp beraad besloot ze de sprong te wagen en ging een twee-jarig avontuur aan op de prairie van Cheyenne, Wyoming.

Inmiddels is Brandt een vaste waarde in de LCCC “Golden Eagles” en overweegt serieus om op verzoek van het college haar verblijf met nog eens zes maanden te verlengen, wat zou betekenen dat Oostzaan pas in januari 2019 weer van haar gouden handjes kan genieten.

20171104-kb001