Luctor et emergo voor Compaen

door Michiel Majoor- De lange mannen van Compaen hebben zich in de thuiswedstrijd tegen de reserves van Dynamo overtuigend gerevancheerd voor het eerdere verlies in het bekertoernooi. Voor de Oostzaners betekent dit een vervolg van de opgaande lijn en een stap naar de middenmoot, terwijl voor Dynamo 2 het degradatiespook langzaam dichterbij lijkt te komen.

Voorafgaand aan de wedstrijd was duidelijk dat voor beide teams alleen een maximale buit telde. Zonder de jeugdige talenten van Dynamo te onderschatten, dichtte Compaen zich goede kansen toe. Het plan van coach Rieuwers om in de bekerwedstrijd – die na eerdere verliespartijen toch nergens meer om ging – wat zand in de ogen te strooien was overtuigend uitgevoerd en daarnaast bleek Dynamo 2 sinds de laatste lengtemeting flink gekrompen. Waar de opgegeven informatie in het programmaboekje meerdere talenten van bijna 2 meter vermeldde, bleek dat de Apeldoorners in het volleybalveld geen hoge hakken dragen en dus zo’n centimeter of 8 per persoon verliezen.

Vanaf de eerste set waren de intenties van Compaen dan ook duidelijk. De van fysieke malheur teruggekeerde spelverdeler Nils Augustijn bracht vooral de grote kanonnen Daniel Homburg en Lars de Boer succesvol in stelling. Direct werd een voorsprong van enkele punten gepakt en die werd niet meer weggegeven. De eerste slag ging zonder veel worstelingen naar Compaen: 25-22.

De start van de tweede set was aan beide kanten weinig overtuigend met vooral aan Compaen zijde veel foute opslagen en onnodige fouten. Bij 20-20 kon het kwartje nog beide kanten op vallen, maar na een spannende slotfase rommelde de Oostzaanse aanvoerder Michiel Majoor de bal via de blokkering van Dynamo op de grond en stond 28-26 voor Compaen op het bord.

Het verhaal van de derde set is kort. Een ontketende Lars de Boer sloeg met een serie harde sprongservices een gat van zeven punten en brak daarmee het verzet van de talenten van Dynamo. Compaen rolde met behulp van een stabiele passing van libero Mike Kruizinga rustig uit en met 25-14 hielden de Oostzaners de belangrijke drie punten in eigen huis.

Daniël Homburg (8)
Lars de Boer (2) vanuit de pipe