Goed begin is bij Compaen D1 geen garantie voor overwinning

Terwijl in sporthal Oostzaan de derby van de Zaanstreek werd gespeeld bij de mannen moesten de Dames van Compaen op weg naar Gouda. Vollingo was dit keer de tegenstander, een ploeg die na 9 wedstrijden exact gelijk stond op de ranglijst. De wedstrijden liepen in de sporthal ‘de Zebra’ erg uit waardoor er nog inspiratie opgedaan kon worden uit de wedstrijd van de mannen die via een “livestream” bekeken kon worden.

Om 19.30 kon er na een goede warming up, waar zelfs touwtjespringen tegenwoordig een onderdeel van uitmaakt, eindelijk begonnen worden met de wedstrijd. Deze voorbereiding leek goed geholpen te hebben. Vanaf het begin van de wedstrijd was het Compaen dat het intitiatief nam. Door goede passing van met name libero Nadine Klitsie, was het voor spelverdeler Kyra Brandt makkelijk om alle aanvallers te vinden en het blok van de tegenstander weg te spelen. Bij 16-16 kwam Vollingo nog erg dichtbij maar de set werd netjes gewonnen met 22-25.

Met opgeheven hoofden en veel plezier ging de zelfde opstelling weer het veld in voor de 2e set. Echter wilde de tegenstander ook laten zien waarom zij gelijk met Compaen staan op de ranglijst. De thuisploeg begonnen deze set meteen met goede service waardoor ze de passers van Compaen onder druk kwamen te staan. Er werd continu tegen een flinke achterstand aangekeken die aan het einde van de set niet meer ingehaald kon worden. De time-outs en wissels konden ook geen verschil meer maken en de set ging met 25-10 naar Vollingo.

Ook set 3 leek in geen enkel opzicht op de eerste set waar Compaen het intitiatief had. Vollingo kon goed in het spel komen doordat er aan Oostzaanse zijde steeds meer fouten werden gemaakt. De servicedruk van Compaen was totaal verdwenen en de passing was niet op orde, terwijl Vollingo goed serveerde en elke aanval van Compaen omtoverde in een eigen goede aanval die door Compaen niet terug gebracht kon worden. Halverwege de set bij een achterstand van 16-7 kwam er toch weer wat vechtlust in het team waardoor er teruggekomen werd tot 19-13. Echter werd dit niet doorgetrokken tot het einde van de set, net op het moment dat de tegenstanders wat onrustig werden er te veel slordige fouten gemaakt aan Compaen zijde. (25-13)

Set 4 werd begonnen met een andere opstelling om toch nog iets moois van deze avond te maken. De wedstrijd was nog niet verloren en de strijdlust was ook nog niet verdwenen. In het veld werd dit helaas niet zichtbaar gemaakt, vanaf het begin van de set werd er achter de feiten aangelopen. (4-2, 10-6, 12-7, 18-9). De servicedruk aan de kant van Vollingo bleef hoog waardoor Compaen werd weggeserveerd. Er werd wel erg hard gewerkt maar er werden nog steeds slordige fouten gemaakt. De set en wedstrijd werd daardoor gewonnen door de meiden uit Gouda. (25-15)

Vollingo wist deze wedstrijd precies te doen waar Compaen normaal gesproken goed in is. Veel verdedigen en de tegenstander onder druk zetten met een goede service. Helaas hadden de meiden uit Oostzaan hier dit keer geen antwoord op en konden zelf niet dit spel spelen. Met als gevolg een zeer nare smaak in de mond die gelukkig weggegeten kon worden met in Gouda gekochte stroopwafels. Vollingo verkocht deze voor een goed doel. (Villa Joep, fonds tegen Neuroblastoom kinderkanker).

Voor foto’s van de wedstrijd: http://volleyinfo.nl/fotos/fotos-vollingo-compaen/#