Eén set echt spektakel in Oostzaan

door Tjerk Laan – Oostzaan, 6 maart – Kan je een heel wedstrijdverslag ophangen aan één set? Het zal wel moeten, want sets twee en drie waren niet zo erg interessant en uiteindelijk stond er gewoon 0-3 (34-36, 20-25, 20-25) op het bord in Sporthal Oostzaan, waar de heren van Peelpush op bezoek waren bij Compaen.

De ploeg uit Meijel is met twee vingers in de neus op weg naar de Eredivisie, maar had naar eigen zeggen niet gerekend op een nul-drie winst. Tijdens de heenwedstrijd in Limburg hadden de zeerovers het de koploper in de Topdivisie twee sets heel erg lastig gemaakt, dus coach Guido Görtzen had ingecalculeerd dat hij misschien wel een set aan de erven Claes Gerritsz. Compaen zou moeten laten.

Dat was ook zeker de insteek van de thuisploeg, die zichzelf “kansen toedichtte”… Hoe vaak is dat cliché dit seizoen al in onze artikelen geslopen? Feit is dat Compaen in eigen huis een stuk beter speelt dan in den lande en er was dan ook behoorlijk wat publiek op het duel afgekomen. Dat zag vaste libero Mike Kruizinga met twee gekneusde vingers in z’n civiele kloffie op de tribune zitten, hij werd vervangen door derde spelverdeler Tijmen Arzbach en de 16-jarige Jasper Geerdink, en dat ging ze beiden zeker niet slecht af.VVC-PLP (3) 630x420x72

34-36, need I say more? Het was feest in Oostzaan, met twee ploegen die weigerden voor elkaar te buigen en daarbij ook nog prachtig volleybal lieten zien. Peelpush ging furieus van start met een razendsnelle middenaanval en een harde spinner, maar op 2-7 achter besloot Wouter Schoonenberg met z’n “luie linker” dat het nu echt afgelopen moest zijn. Compaen kwam terug naar 8-8 en vanaf dat moment was het genieten voor de neutrale toeschouwers, die er overigens niet waren. Wel een tamelijk eenzame Peelpush-fan met een hele grote trommel, die een top-avond heeft gehad.VVC-PLP (5) 630x420x72

Spelverdelers Yannick Gloudemans van Peelpush en Koen Baas namens Oostzaan konden allebei helemaal los, want aan beide kanten was de pass goed verzorgd. De gasten mochten op 23-24 het eerste setpoint noteren, niet wetende dat ze daarna nog 12 punten nodig zouden hebben om de set definitief binnen te slepen. Slecht serveren aan Compaen-zijde bleek uiteindelijk fataal boven de dertig (!).

Sets twee en drie werden 20-25 en 20-25 en daarover valt dus eigenlijk niet zo veel te melden.VVC-PLP (6) 630x420x72

Vanwege gebrek aan tekst gaan we dan ook de arbitrage maar ’s cijfers geven: SR2 Wout Kelder krijgt een 8,3. Acht punten omdat hij heel goed gefloten heeft en 0,3 extra omdat hij helemaal uit Hoogeveen naar Oostzaan is gereden, en weer terug. SR1 Rik Klein-Haneveld krijgt een 8,5. Acht punten omdat hij heel goed gefloten heeft, en 2 x 0,25 punten extra omdat hij twee in/uit ballen goed in de smiezen had en instinctief de juiste beslissing nam.

Beide teams en coaches krijgen arbitrair gezien een tien omdat ze gewoon lekker aan het ballen waren en niet liepen te zeiken. Zo kan het ook, vooraf, tijdens en achteraf.

Nul-drie verloren en toch een mooie volleybal-avond, het kan echt in Oostzaan.