Compaen werkt hard voor drie punten

door Tjerk Laan – Oostzaan, 15 jan  – De mannen van Compaen Heren 1 wonnen volgens verwachting het eerste competitieduel van 2017 in de nationale Topdivisie met 3-0 van de hekkensluiter. De Groninger Studenten Volleybal Vereniging Sportsbar Donitas stribbelde echter manmoedig tegen zodat het ondanks de duidelijke uitslag toch een hele spannende wedstrijd werd.

Compaen was niet geheel zonder kleerscheuren uit de winterstop gekomen dus fysiotherapeute Corrine de Jong had letterlijk haar handen vol om de mannen wedstrijdklaar te krijgen. Powerhitter en gangmaker Marvin Andringa was geveld door de griep zodat diagonaal Daniël Homburg ondanks een zwakke en nauwelijks geteste enkel de wei in werd gestuurd.

Direct in set één bleek al dat Donitas niet twee uur in de auto had gezeten om een herhaling van de heenwedstrijd mee te maken, toen ze met 13-25 van het eigen veld geveegd werden. De strijd ging gelijk op en Compaen-coach Sandor Rieuwers besloot al vroeg in te grijpen. Op 11-12 maakte spelverdeler Koen Baas zijn opwachting als vervanger van de startende Kevin de Jong. Ook Daniël Homburg mocht zijn trainingsjack aantrekken en bij afwezigheid van Andringa greep Jary Kroon zijn kans. Alsof hij nooit iets anders gedaan had groeide hij op de diagonaalpositie uit tot Man of the Match.

Desondanks lukte het Oostzaan niet om de taaie studenten van zich af te schudden en met steeds één puntje verschil ging de set richting de big points. Uiteindelijk wist Compaen de winst met 27-25 binnen te slepen, tot grote opluchting van het publiek.

Set twee verliep geheel zoals je volgens de stand (2 om 12) had mogen verwachten; Compaen kwam niet noemenswaardig in de problemen en balde rustig en gedecideerd met een marge van 4-5 punten naar de winst. Met 25-18 ging iedereen er vanuit dat het Groningse verzet gebroken was en Tini Roels gooide in de kantine alvast een paar emmers bittergarnituur in de frituur.

Dat bleek iets te optimistisch; De derde set draaide uit op een regelrechte thriller die de Topdivisie Heren tot zo’n prachtige competitie maakt. Tot 22-17 leek er voor de thuisploeg niets aan de hand, daarna was het plotseling alle hens aan dek. Studenten zijn van nature een beetje recalcitrant en weten niet wanneer ze op moeten geven; Ze dwongen Compaen om alles uit de kast te halen. Met goed blokkeerwerk en stalen zenuwen op de servicelijn wist de thuisploeg twee setpunten te overleven en pas op 33-31 klonk het laatste fluitsignaal.

Drie goudeerlijk verdiende punten voor Oostzaan en een prachtige generale repetitie voor de enige echte Zaanse derby van volgende week als Compaen haar opwachting maakt in de Topsporthal De Koog.

img_3104-630x420x72 img_3211-630x420x72 img_3007-630x420x72