Compaen sluit seizoen af in stijl

door Tjerk Laan – Oostzaan, 24 april – Het tweede seizoen Topdivisie zit erop voor de mannen van Compaen Oostzaan en werd afgesloten met een klinkende 1-3 overwinning op Pelster-Cito in Zeist. Hoewel er voor beide ploegen in de stand weinig meer te halen viel waren er genoeg redenen om er een mooie wedstrijd van te maken.

Het duel stond aan beide kanten in het teken van afscheid nemen. Voor de thuisploeg van libero Jasper Rietman, die zijn geluk in de Eredivisie gaat beproeven en van trainer-coach Paul van der Ven die naar Sliedrecht Sport vertrekt. Cito wilde hen natuurlijk in stijl laten vertrekken en gezien de stand op de ranglijst (vier om acht) was dat ook eigenlijk te verwachten. Uitgerekend Compaen, dat dit hele seizoen in uitwedstrijden slechts zes schamele punten had verzameld, kwam het feestje verstieren.

De zeerovers namen afscheid van spelverdeler Nils Augustijn die na een prachtige volleybalcarrière besloten heeft dat het tijd wordt om het stokje door te geven. IMG_9135 630x420x72In 2008 kwam hij vanuit het pittoreske Eerbeek naar Amsterdam en meldde zich even later bij de ambitieuze dorpsclub uit Oostzaan, waar hij zich onder de brede vleugels van routinier Ralf Muijs ontwikkelde tot één van de smaakmakers van de Nederlandse volleybal(sub)top. Eigenlijk kan Compaen hem maar één ding kwalijk nemen: Met 1,76 meter was het blokkerend natuurlijk kwakkelen. Zoals wel vaker bij kleine opdondertjes compenseerde hij deze handicap ruimschoots met enthousiasme, vechtlust en een prachtige techniek.

Compaen was vastbesloten om op gepaste wijze afscheid te nemen en toog op volle oorlogssterkte naar Zeist. In een goed gevulde Sporthal De Koppeling werd het een prachtige en spannende slotwedstrijd. Set één was met 18-25 duidelijk voor Oostzaan, waarbij een opslagserie van A-junior Koen van de Wetering (van 19 naar 24) de doorslag gaf.

In set twee liet Compaen nog even zien waarom het zo weinig punten in uitwedstrijden heeft gehaald; 15-23 vóór en dan toch Cito het eerste setpunt gunnen. Coach Rieuwers moest twee time-outs en vier wissels gebruiken om het verval te stoppen en met 24-26 werd de set ternauwernood toch veilig gesteld.

Set drie was met 25-15 overtuigend voor de thuisploeg en Compaen had inmiddels z’n nieuwe lichting spelverdelers (Koen Baas en Tijmen Arzbach) al ingezet, dus Augustijn moest zelf proberen om set vier en dus de volle winst binnen te halen. Alles was in stelling gebracht voor een publiekswissel op matchpoint voor Compaen, maar de set werd zo spannend dat Rieuwers het op het moment suprême niet aandurfde. Augustijn serveerde zelf naar 19-23 maar op 23-24 had Oostzaan slechts één matchpoint in de hand. Het was symbolisch dat uitgerekend derde (en sinds zaterdagavond 21:01 uur dus tweede) spelverdeler Tijmen Arzbach, als wissel voor Lars de Boer, Compaen naar de overwinning serveerde.

Pelster-Cito had zich de afsluiting van het seizoen misschien iets anders voorgesteld maar kon uiteindelijk wel leven met de Oostzaanse winst, waar niets op af te dingen viel. Er werd veel geklapt in De Koppeling, voor Jasper Rietman, Paul van de Ven en Nils Augustijn.

Toeval bestaat niet, maar toevallig stond Wout Kelder als tweede scheidsrechter op deze wedstrijd en laat die nou net uitgeroepen zijn tot “N1T scheidsrechter van het seizoen 2015-2016”. Namens de Nevobo kwam Hans Bontekoning hem huldigen met bloemen, een oorkonde en een kunstwerk (een cheque hebben we niet kunnen ontwaren).

En tijdens het obligate “vette bek halen” aan de A2 in Breukelen, zo rond een uur of elf, kwam daar toevallig de blonde kuif van Sjuul Zeekaf binnenstappen, met heel HLB Van Daal/DS in z’n kielzog. Als debutant in de Topdivisie mochten ze als uitsmijter van het seizoen naar de Amstelcampus. Ze waren zo verbolgen over de achterlijke parkeertarieven daar dat ze er met 1-3 voor zorgden dat dat volgend seizoen niet meer hoeft.

Compaen sluit het seizoen af met een mooie achtste plek in de Topdivisie en is tevreden.