Compaen pakt punt tegen degelijk Cito

door Michiel MajoorOostzaan, 19 sep 2015 – De lange mannen van Compaen hebben het eerste punt van de competitie binnen. Onder het doek van de nieuwe wall of fame vochten de Oostzaners zich na een matige start terug in de wedstrijd. In de beslissende vijfde set bleek Cito echter toch over de langste adem te beschikken.

Compaen startte de wedstrijd zoals het in de voorbereiding was geëindigd. Momenten van individuele klasse werden in de afgelopen weken afgewisseld met persoonlijke fouten waardoor de tegenstander nauwelijks onder druk kan worden gezet. Oud-Compaener Guido Spooren speelde de roestige Oostzaanse blokkering zoek en zo trok een degelijk Cito de eerste set eenvoudig naar zich toe.

Halverwege de tweede set leek een kopie van de eerste in de maak. De olie in de Oostzaanse machine wilde maar niet warm worden en Cito profiteerde dankbaar. Op dat moment stapte de uitstekend spelende Spooren op de voet van een teamgenoot en moest de strijd staken. Compaen richtte zich langzaam op, maar kon de opgelopen achterstand niet meer overbruggen.

Met een 0-2 achterstand en stroef spel leek een doemscenario in de maak. Gelukkig hadden de Oostzaners nog de nodige vechtlust over en langzaam keerde de wedstrijd. De passlinie van de thuisploeg werd stabieler en steraanvaller Lars de Boer kon steeds duidelijker een stempel op de wedstrijd drukken. Na winst in de derde set liet aanwinst Tijmen Arzbach in de vierde set zien hoe bepalend een goede opslag kan zijn. Bij 24-18 leek het binnenhalen van de vierde set een formaliteit, maar na een slordige en spannende slotfase zeilde Compaen pas bij 30-28 de veilige haven binnen.

In de beslissende vijfde set bleek dat de gasten uit Zeist niet van plan waren om de wedstrijd dan maar helemaal te laten lopen. Bij 4-8 was het beslissende gat al geslagen, de set eindigde met 11-15.

Na de eerste wedstrijd is de vraag duidelijk: waar staan we? Duidelijk is dat Compaen na een succesvol eerste seizoen in de Topdivisie weer met beide benen op de grond staat. Tevens zijn de schoenen weer aan, want na een weinig overtuigende voorbereiding en een matige start van de eerste competitiewedstrijd is er geen enkele reden meer om ernaast te lopen. We staan op één punt, en dat is twee minder dan regioconcurrent US en één meer dan de andere regioconcurrent Zaanstad. Een duidelijk geval van ‘kan beter, kan slechter’. Positief is in ieder geval de Poolse nieuwe scheidsrechtersstoel – voldoet aan alle Arbo-eisen – en de enorme inzet van vele vrijwilligers die er iedere thuiswedstrijd weer voor zorgen dat het spektakel goed wordt georganiseerd. Na toevoeging van ‘liaison officer’ Wim schijnt het vlaggenschip van Compaen zelfs over de meeste managementlagen van de Topdivisie te beschikken. Daarmee slaat de balans ongetwijfeld positief uit en kunnen op 3 oktober a.s. punten worden gepakt in de uitwedstrijd tegen Vocasa.

Emotie na elk punt: Kill block van Rick van Baar (10)
Lars de Boer uit de pipe
Spelverdeler Guido Spooren van Cito Zeist
Driemansblok van Compaen