Compaen laat VC Voerendaal ontsnappen

Opslag spelverdeler Koen Baas (archief)

Tekst: Michiel Majoor; foto: Tjerk Laan fotografie

Oostzaan, 7 okt 2018 – De verste uitwedstrijd van het seizoen heeft voor de mannen van Compaen twee punten opgeleverd. Na een 1-2 voorsprong werden de kansen in de vierde en vijfde set niet verzilverd, waardoor thuisploeg VC Voerendaal de overwinning in eigen huis hield. Voor deze uitslag zouden de Oostzaners vooraf hebben getekend, maar gezien het wedstrijdverloop was vooral Voerendaal blij met de puntendeling.

Na een rit van 225 kilometer en een vriendelijke ontvangst in Zuid-Limburg startten de mannen van Compaen sterk. De strakke opslagen van met name spelverdeler Koen Baas en diagonaal Koen van de Wetering vormden een plaag voor de passlinie van de thuisploeg. De vooraf gevreesde sprongservice van Voerendaal teisterde vooral het net en het gebied net achter de achterlijn, waardoor de eerste set relatief eenvoudig met 20-25 naar Compaen ging.

De moeizame passing bij Voerendaal dwong de aanvallers tot het spelen van veel tactische ballen. De lange autorit bleek bij de lange mannen uit Oostzaan toch nog in de benen te zitten, want in de tweede set ploften de korte ballen als rijpe appeltjes in het Oostzaanse veld. Dit zorgde in de hele set voor een aantal punten achterstand, die echter nooit onoverbrugbaar leek. Met sterke verdedigende acties van libero Mike Kruizinga en een aanvallend sterke Max van Straten kon Compaen ondanks de onnodige missers in de slipstream van Voerendaal mee. Finishen in de slipstream betekent echter dat je niet wint en zo zag het talrijk opgekomen thuispubliek dat de Voerendalers de set met 25-22 naar zich toe trokken en de stand op 1-1 brachten.

Het beeld van de derde set was weer precies omgekeerd aan dat van set twee. Enkele tactische aanpassingen van Compaen coach Johan van Zelderen zorgden ervoor dat meer ballen werden verdedigd. Opslagseries van Kevin de Jong en opnieuw het dynamische duo Koen (Baas) en Koen (van de Wetering) maakten dat Compaen zonder veel moeite aan de goede kant van de score bleef. Tel daarbij op dat de afstemming tussen Baas en de buitenaanvallers Max van Straten en Michiel Majoor optimaal was en het recept voor een 25-21 setwinst was klaar.

Vanaf de vierde set ontspon zich een gelijk opgaande strijd, waarbij beide ploegen elkaar weinig ontliepen. Bij Voerendaal lieten vooral de middenaanvallers zich gelden, bij Compaen kwam het vuur vooral vanaf de buitenaanval. Veel lange rally’s en soms onmogelijke reddingen maakten dat de neutrale toeschouwer de grote winnaar was. Helaas waren er geen neutrale toeschouwers, dus daar had niemand wat aan. Tegen het einde van de set zorgden enkele persoonlijke fouten aan Oostzaanse zijde ervoor dat Voerendaal op 24-22 kon komen. Ondanks een prima side-out van Compaen naar 24-23 sloeg Voerendaal het laatste punt binnen en moest een vijfde set de beslissing brengen.

De mentale tik van het verlies van de vierde set ijlde nog door in de vijfde set, want binnen een vloek en een zucht stonden de Oostzaners 3-0 achter. Voerendaal had opnieuw echter geen vat op de opslag van Koen Baas en zo vond de wisseling van speelhelft plaats bij een 4-8 voorsprong voor Compaen. Direct bij het eerste punt na deze wisseling sloeg aanvoerder Michiel Majoor de bal zeker 25 centimeter binnen de lijnen van Voerendaal op de grond. De scheidsrechter had echter geen zicht op de bal doordat de verdediger van Voerendaal in de weg stond, dus moest het punt opnieuw worden gespeeld. Vervolgens gaf het digitale registratiesysteem de geest, waardoor de sterke reeks van Compaen werd onderbroken. Helaas leidde dit vooral bij de passlinie van de Oostzaners tot problemen, waardoor spelverdelers Koen Baas en Kevin de Jong de aanvallers niet meer optimaal konden bedienen. Het momentum lag ineens volledig bij Voerendaal, dat met 15-11 de set en de wedstrijd binnenhaalde.

Op 13 oktober speelt Compaen de volgende thuiswedstrijd tegen kampioenskandidaat Taurus 2 uit Houten. Dit team bestaat voor een deel uit spelers die afgelopen jaar de nationale beker hebben gewonnen, dus van onderschatting zal geen sprake zijn (althans, niet bij Compaen…). Net als tegen Voerendaal is dit een mooie kans om te kijken hoe ver het jeugdige Compaen zich kan optrekken aan het niveau van eredivisiespelers. Compaen verwelkomt eenieder om 18.00 uur in Sporthal Oostzaan. Mocht u van tevoren nog willen eten om met een goedgevulde maag te kunnen juichen, dan is de saté met frites van het geheel vernieuwde sportcafé The Match een absolute aanrader!