Compaen krijgt Bedum niet stil

door Tjerk LaanOostzaan, 24 jan. – De mannen van Compaen Oostzaan hadden al lange tijd hun zinnen gezet op een avondje stappen in Groningen. Dat kwam goed uit want de Nevobo had in haar oneindige wijsheid besloten dat zij daar in de buurt op 23 januari een potje moesten volleyballen tegen de heren van de Christelijke Volleybal Vereniging DIO/Bedum.

Bedum ligt op een flinke sprongservice ten noorden van Groningen en heeft 8.599 inwoners (geen mooi rond getal maar er is er één een paar jaar geleden naar Duitsland verhuisd); Er wordt wel beweerd dat die allemaal op zaterdagavond in sporthal De Beemden zitten. Op zich logisch want verder is er niet zo heel veel te doen, in Bedum. Je kunt natuurlijk op zaterdagavond naar de Scheve Toren van de Walfriduskerk gaan zitten kijken maar na een keer of drie blijkt dat toch een vrij statische bezigheid te zijn. Dat ding staat er al sinds MCCXXV AD dus de kans dat hij net op het moment dat jij zit te kijken omvalt is echt minuscuul klein, alhoewel die gasboringen natuurlijk meehelpen. Maar voor een beetje actie en vermaak is de sporthal dus een goede keuze.

Van de 8.599 inwoners van Bedum spelen er 270 volleybal en eerlijk is eerlijk, dat doen ze zeer verdienstelijk. Zo verdienstelijk zelfs dat hun Heren 1 in de heenwedstrijd in Oostzaan de thuisploeg alle hoeken van haar eigen veld liet zien en met een eenvoudige 0-3 (21-23-18) weer noordwaarts vertrok. Been there, done that, no sweat.

Compaen wilde die vernedering niet nogmaals meemaken en had niets aan het toeval overgelaten. Aanvoerder Michiel Majoor had bij “Ristorante Mangia e Bevi” (Emmalaan 30, 9781 EB, Bedum) een grote hoeveel pasta bolognese geregeld zodat de Oostzaanse equipe goed gevoederd ten strijde kon trekken. Die equipe kon overigens weer rekenen op de goede diensten van de vaste aanvalslijn Homburg – de Boer – van Baar, hoewel de eerste nog lang niet aangesterkt was en op de bank begon.

Niet alle inwoners van Bedum waren aanwezig in de sporthal, maar het waren er wel veel! Tussen de 400 en 500, waaronder acht trouwe Compaen-fans die moesten toezien hoe hun favoriete ploeg zeker niet vernederd werd maar wel met een 3-1 verlies en dus zonder punten richting de Groninger binnenstad ging.

Met uitzondering van set twee was er een vast patroon te ontdekken: DIO serveerde furieus en pakte een steeds ruime voorsprong (resp. 6-1, 7-0 en 10-5) waarna Compaen telkens achter de feiten aanholde. De vorm van de dag bleek bij lange na niet genoeg om die situatie te keren. Met uitzondering van het bijna ongenaakbare Peelpush zijn de verschillen in de Topdivisie minimaal en om willekeurig welke wedstrijd te winnen moet je absoluut 100% presteren. In tegenstelling tot vorige week kwam Oostzaan daar zaterdag bij lange na niet in de buurt. Dieptepunt was ongetwijfeld de derde set die met de ontluisterende cijfers van 25-9 (!) verloren ging.

Alleen in set twee bleek de thuisploeg even kwetsbaar. Na opnieuw een flitsende start (4-0, 13-9) zorgde de Compaen-blokkering voor zand in de Groningse machine. Een enigszins fortuinlijke beslissing van de arbitrage in Oostzaans voordeel zorgde voor 14-14 en geel voor de DIO coach, waarna Compaen kon profiteren van de vele fouten die Bedum vervolgens produceerde. Het enige onderdeel van het Oostzaanse spel dat een voldoende haalde zorgde uiteindelijk voor de setwinst: Een prachtig kill – block van Rick van Baar en 21-25.

Compaen en uitwedstrijden blijkt dit seizoen geen ideale combinatie. Gelukkig geldt dat ook voor Webton Hengelo, dat weliswaar tweede staat maar in uitwedstrijden ook slechts drie punten bij elkaar wist te sprokkelen en komende zaterdag te gast is in Sporthal Oostzaan.

Nils Augustijn (7) is het er niet mee eens
Lars de Boer (2) is niet subtiel