Compaen kan geen vuist maken tegen ETEC/Nesselande

door Michiel Majoor – Zevenhuizen (ZH) – De mannen van Compaen hebben na een 3-1 verlies tegen rode lantaarndrager ETEC/Nesselande voorlopig af moeten haken in de strijd om de tweede plaats in de Topdivisie. In een sfeervol dorpshuis Swanla te Zevenhuizen konden de zeerovers van coach Rieuwers de voormalig landskampioen vrijwel geen moment de wil opleggen. De conclusie van de wedstrijd was dat Compaen in de afgelopen weken telkens de doelstelling heeft bereikt, namelijk het spannend houden van de competitie. Helaas gebeurde dat ditmaal aan de verkeerde kant van de ranglijst…

Vanaf het begin van de wedstrijd was het spel van Compaen wisselvallig. Een aantal sterke momenten waren niet voldoende om een groot aantal onnodige – en soms ook onnozele – fouten te compenseren. Daarbij moet worden aangetekend dat ETEC/Nesselande de eerdere confrontatie van dit seizoen (3-0 voor Compaen) goed had geanalyseerd. Door de blokkering in te stellen op kanonnen Lars de Boer en Daniel Homburg werd de angel uit de Oostzaanse aanval gehaald. Nesselande prikte er echter lustig op los en wist daarmee de eerste set eenvoudig naar zich toe trekken.

In de tweede set waren de rollen omgedraaid en was het Compaen dat met veel servicedruk en een sterke blokkering de bovenliggende partij was. Zelf het zo nu en dan zwalkende technische beleid van de verder prima fluitende scheidsrechter kon het Oostzaanse schip niet uit balans brengen. Stabiel passend en verdedigend werk van libero Mike Kruizinga deed de rest en met ruim verschil werd de veilige haven van 25 punten bereikt.

Na een relatief eenvoudige setwinst voor ETEC/Nesselande in de derde set was de thuisploeg klaar voor een stunt in de vierde. Ondanks een vroege voorsprong voor Compaen kon er nooit een beslissend gat worden geslagen. De Oostzaanse opslag haperde op belangrijke momenten en de thuisploeg speelde stabiel en deed vooral geen domme dingen. Op 22-24 verzuimde Nesselande het eerste matchpoint te benutten, maar na opnieuw een onnozele fout aan de kant van Compaen kon de tap in het dorpshuis wijd open.

Op tweederde van de competitie kan worden geconcludeerd dat de Europese topteams zich nog even geen zorgen hoeven maken over het feit dat Oostzaan slechts over een beperkte hotelcapaciteit beschikt. Tevens is de financiële situatie van de gemeente veilig gesteld, want na het verlies tegen Nesselande is het op korte termijn eredivisie-waardig maken van de Oostzaanse sporthal definitief niet aan de orde. Komende zaterdag kan Compaen daarom met gerust hart en in eigen hal proberen om concurrent Peelpush van de tweede plaats te verdringen en het kampioenschap van Alterno nog een paar weken uit te stellen.

IMG_0069 IMG_9999 IMG_0016

Foto’s: Tjerk Laan