Compaen dendert door

door Tjerk Laan – Oostzaan, 12 maart – De heren van Compaen lijken definitief uit hun winterslaap ontwaakt te zijn. Na de winst van vorige week op Webton Hengelo werd zaterdag overtuigend afgerekend met directe concurrent HLB van Daal/DS in Den Dungen.

De thuisploeg had in vijf wedstrijden maar liefst twaalf punten bij elkaar geslagen en Sporthal De Misse stroomde over van het zelfvertrouwen. Niets was aan het toeval overgelaten; Maar liefst drie dance-acts en de hardste geluidsinstallatie van de Topdivisie moesten Den Dungen een avond bezorgen die het zich nog lang zou heugen.

Compaen was met een minimale bezetting naar Brabant vertrokken; De bank bestond uit maar liefst één spelverdeler en één passer-loper (en een niet gekwalificeerde fysiotherapeut). Het strijdplan van coach Sandor Rieuwers paste op een kwart A4-tje en droeg de inspirerende titel “de dood of de gladiolen”.

Daniël Homburg

Waar is Daniël Homburg als je hem echt nodig hebt? Precies daar waar je ‘m hebben wilt: Laagvliegend boven de drie-meterlijn. Na een enkelblessure in december was het al maanden kwakkelen met de diagonaal en had hij meer tijd op de bank dan in het veld doorgebracht. Nu het er op aankwam steeg hij naar zijn vertrouwde niveau en maakte niet of nauwelijks fouten. Steraanvaller Lars de Boer moest zelfs bij z’n spelverdelers gaan bedelen om af en toe ook een balletje toegegooid te krijgen.

De sfeer zat er in Den Dungen na twee sets (1-1, 24-26 en 25-23) nog stevig in, daarna werd het ondanks manmoedige pogingen van de DJ van dienst steeds stiller. Compaen had in set twee geen vat op de buitenaanval van de thuisploeg maar die zakte in set drie helemaal weg. Het gevreesde midden van HLB van Daal kon z’n stempel ook al niet op de wedstrijd drukken zodat Oostzaan redelijk makkelijk naar 18-25 balde. In set vier mochten de bezoekers zelfs helemaal los (14-25), met een paar heerlijke kill-blocks van Rick van Baar. Vermeldenswaardig is ook nog dat Wouter Schoonenberg bij zijn verplichte opslagbeurten geen enkele medespeler heeft geraakt.