Compaen Dames 1: Winst na kleine hapering

door Tjerk Laan – OOSTZAAN – In de 3e divisie west lijken de kaarten na dit weekeinde geschud. Koploper US3 won bij Spaarnestad en is alleen in theorie nog van de titel af te houden. Achtervolger Compaen Oostzaan rekende af met AVV Keistad uit Amerfoort.

Het was aanvankelijk volstrekt onduidelijk wat Keistad kwam doen in Oostzaan, terwijl er door de ontvangende vereniging toch een aantal niet zo subtiele hints waren gegeven: een net, twee strenge maar zeer voorkomende scheidsrechters, een bal… Na zeven opslagen stond het 7-0 voor de thuisploeg en maakte het publiek zich op voor een monsterscore. Kimberley van Oeffel sloeg de ballen netjes over het net, zoals ze op trainen geleerd heeft, waarop ze aan Amersfoortse kant steevast op de grond vielen.

Maar ere wie ere toekomt, toen ze eenmaal uit hun winterslaap ontwaakten begon Keistad aan een indrukwekkende inhaalrace die uiteindelijk resulteerde in het eerste setpunt op 23-24. Compaen slaagde erin om 4 setpunten weg te poetsen, maar kon niet voorkomen dat de gasten met 27-29 de eerste set in de tas stopten.

Het idee van de monsterscore werd dus al snel vergeten, en dat zou eerlijk gezegd op basis van de stand op de ranglijst (twee om vijf) ook wat al te optimistisch zijn geweest. Over op plan B: Gewoon verzorgd volleybal spelen en de eigen fouten tot een minimum beperken. In de tweede set pakte dat

prima uit. Vanaf 5-5 wist Compaen steeds een marge van 2 tot 4 punten voorsprong te houden, waarbij het hielp dat Amersfoort na een gewonnen side-out de bal regelmatig in het net serveerde. Vanaf 18-16 nam de servicedruk van Compaen toe, zodat het verschil uiteindelijk 6 punten bedroeg: 25-19.

In de derde set gaf Keistad de strijd pas op na 16-16. Het verschil werd daarna gemaakt door de opslagen van Kelly van Veldhuizen en de scores van Fé Crippa, die inmiddels Kimberley van Oeffel vervangen had. 25-22.

Set 4 begon zoals set 1: 7-0. Verschil was dat Keistad verder in het spel nauwelijks voorkwam en conditioneel duidelijk tekort schoot. Dat werkt niet tegen misschien wel het fitste team van de derde divisie. Als de Compaen dames niet aan het ballen zijn hangen ze bij The Crunch aan één of ander apparaat, fietsen ze tegen een berg op of (de nieuwste rage) kruipen ze door de modder op een soort stormbaan.

Met 25-14 pakte Oostzaan de laatste set en daarmee 4 punten. Nummers 3 en 4 op de ranglijst (resp. Vives en Spaarnestad) verloren beiden zodat Compaen nu 13 punten los staat van de concurrentie met nog drie wedstrijden te gaan.

Kelly van Veldhuizen
Wendy Porsius