Compaen D1 pakt volle winst tegen Sovoco D1

door Dorien Conijn – Oostzaan, 10 okt. – Na twee verloren wedstrijden waren de meiden van Oostzaan niet van plan om ook de derde wedstrijd verliezend af te sluiten. De coach Robèrt Misset van Sovoco was er van overtuigd om zijn eerste punten met zijn team op te komen halen bij zijn volleybalvriendinnen in Oostzaan. Daar dacht het team onder leiding van Veikko Hansen echter anders over. Na 1,5 uur spelen had helaas voor Misset de ploeg uit Soest een prestatie geleverd die in het voetbal naar het kampioenschap leidt: drie keer de nul gehouden.

De eerste set begon meteen goed voor de thuisploeg. Terwijl het publiek nog geen drie keer met de ogen had geknipperd, stond het door een goede servicedruk en een paar rake klappen al 5-0 in het voordeel van Compaen. Sovoco was echter niet van plan om zich snel van het veld te laten slaan en bood steeds meer tegenstand. De concentratie verslapte af en toe bij de thuisploeg waardoor Sovoco bij 11-10 weer in het spoor kwam. De servicedruk werd aan Oostzaanse zijde weer verhoogd waardoor Compaen steeds een paar punten voor bleef. Door goede passing kon spelverdeelster Kyra Brandt alle aanvalsters in stelling brengen waardoor de set simpel werd uitgespeel met een 25-20 overwinning.

Het enthousiaste uit de eerste set werd meegenomen naar set twee. Er werd door het hele team hard gewerkt en het team uit Soest werd voortdurend onder hoge druk gehouden. Sovoco probeerde door veel wissels het goede spel van Compaen te doorbreken maar elke verse speelster die er in kwam werd meteen bekogeld met strakke opslagen. Door de goede passing en slimme keuzes van de spelverdeelster werden de aanvalsters meerdere malen vrijgespeeld. De set werd rustig en met mooi volleybal uitgespeeld door de Compaen meiden. (25-13).

Set nummer drie begon wat moeizaam. Na twee eenvoudig gewonnen sets blijkt het altijd moeilijk om de concentratie vast te houden en ook de beroemde derde set binnen te slepen. Sovoco bleef lang bij maar bij een 22-19 voorsprong leek Compaen met vele rake klappen van aanvalster Tamara Lust en een goede blokkering het niet meer uit handen te geven. Toch was dit geen garantie voor de overwinning en kwamen de meiden uit Soest nog heel dichtbij. Bij een stand van 23-23 zetten de Oostzaanse meiden een tandje extra bij en werd de set binnengehaald met 25-23.

Bij een 3-0 voorsprong was het doel om natuurlijk de volle winst te gaan pakken en Sovoco met lege handen naar huis te sturen. Door een goede concentratie en gevarieerde aanvallen werd er steeds vanuit een comfortabele voorsprong gespeeld. Lisette Goede en Kimberley van Oeffel pakten ook nog een paar punten mee in deze set en bewezen dat Compaen een hecht en collectief sterk team is. Ook deze set werd gewonnen zodat een verdiende 4-0 overwinning een feit was. Hierdoor staat Compaen nu op de vijfde plek in de tweede divisie.

Na een jaar zonder Zaanse derby’s in de derde divisie staan er dit jaar meerdere op het programma in de tweede divisie. De eerste is aankomende zaterdag tegen het eerste team van Zaanstad. Deze meiden hebben nog maar weinig punten weggegeven dus het belooft een spannende wedstrijd te worden. Komt allen om 16.30 naar sporthal Zaanlands West in Zaandam.

Matchwinner Marouska van Boxel (3)
Passer-loper Kelly van Veldhuizen (4)
Mid Wendy Porsius (5)