Jaarrede Voorzitter Ledenvergadering 4 Oktober 2017.

Hoe ga je om met de Jeugd en hun Talenten

Zoals elk jaar kies ik een thema uit voor mijn jaarrede. Iets wat speelt, wat eruit springt of waar aandacht voor gevraagd moet worden.

Dit keer gekozen voor: “Hoe ga je met de jeugd en de talenten om, als persoon, als team, als TC, Bestuur, kortom als Vereniging

Vooropgesteld ik vind dat sport niet mag ontbreken in de opvoeding van een kind, maakt mij niet uit welke sport, het is zo belangrijk voor je vorming, maken van vrienden en vriendinnetjes. Maar ook het omgaan met teleurstellingen, de victorie en natuurlijk het in beweging zijn. Drie uur gym op school gedurende de week is met de drang naar de smartphone veels te weinig.

Al snel wordt gezegd, jeugd heeft de toekomst, daar moet je het van hebben. Het speerpunt van Compaen en daar sta ik nog steeds rotsvast achter. Dus dan moet je daar ook invulling aan blijven geven als Compaen. Onze jeugdafdeling staat als een huis.

Maar toch een greep uit onze onzekerheden/uitdagingen die ontstaan als je investeert in je jeugd:

• Blijven ze wel?
  • Vinden ze echt leuk en waarom dan wel?
  • Waarom zeggen ze nou ineens op?
  • Hoeveel teams krijgen we compleet?
  • Hoe maken we een team indeling, op talenten niveau of op vrienden/vriendinnetjes?
  • Hebben we voldoende goede trainers en begeleiders?
  • Wat mag het kosten?
  • Is het een veilige omgeving voor ze, VOG (Verklaring Omtrent Gedrag)?
  • Heeft mijn zoon of dochter nou talent, is het een laatbloei-er /ster of is het toch niet zijn/haar sport maar vindt hij/zij het wel leuk als….?

In het begin speelt het nog niet echt talent hebben. Dan is het naar de zin hebben en het vermaak het belangrijkste om te binden. Maar vanaf 11 tot 15 wordt het al een beetje belangrijker en vanaf 15 jaar zal je als vereniging rekening moeten gaan houden dat een aantal spelers/ speelster behoefte hebben aan meer uitdaging. Hoe ga je ermee om als er verschillen ontstaan in inzicht qua niveau, maar ook met wie ga ik spelen in welk team. Huiswerk, je sport, je bijbaantje en andere verplichtingen. Soms lastige beslissingen die gerust niet makkelijk worden genomen, maar ook mooie en interessante keuzes.

Een aantal parels:

• Compaen heeft een grote brede jeugd afdeling die jeugd aantrekt van ook buiten het “Oost” Zaanse
  • Levert spelers af naar Nationale Jeugd Selectie ( jong oranje) of is interessant genoeg om ex jong oranje op te nemen. Klinkt of dat wij dat doen dat is natuurlijk niet zo, maar talent, goede gesprekken, goede training faciliteiten zijn wel ingrediënten.
  • Heeft echte jongens en meisjes team en geen enkelingen die meedoen in een meisjes of jongens team
  • Goede trainers en begeleiders die weten wat het is om met jeugd op te trekken
  • Compaen heeft selectie teams die openstaan om jeugd mee te laten trainen en spelen, er zijn zelfs teams die zonder de jeugd niet meer in de huidige klasse hadden gespeeld.
  • De jeugd traint minimaal 2 keer in de week, of krijgen de mogelijkheid daartoe.
  • En een goede Jeugd afdeling wordt een oudere jeugd instroom bij de senioren en laat zich nu blijkt makkelijker inpassen en hechten.

Maar het draait niet alleen om talenten, het is een belangrijk onderdeel voor de vereniging omdat er een aanzuigende werking vanuit gaat, maar zonder de minder talentvolle nieuwe spelers en speelsters kun je niet voortbestaan. Je kunt ook geen laatbloeiers ontdekken of laten ontwikkelen. En per slot we zijn een vereniging die groot genoeg is om een ieder zijn uitdaging en speelplezier te bieden. Al kun je het nooit iedereen naar de zin maken. En dan geldt toch gewoon ten eerste de Verenigings gedachte, dan de teamwens en dan het individu.

Los van dat het veel tijd en geld kost om jeugd op te leiden en om de jeugd het juiste te bieden heb je de juiste organisatie en expertise nodig. Dus voeg gerust ook kwaliteit toe. Jeugd en ouders merken het echt wel als er zaken haperen of niet lekker lopen. Gelukkig hebben we die kwaliteit in de vereniging en in ons netwerk.

We zijn financieel gezond, strooien zeker niet met Euro’s. Tijd is echter wel een ding. Heeft men nog tijd in alle drukte om zich in te zetten en zijn/haar kwaliteiten beschikbaar te stellen. Het lijkt wel steeds moeilijker te worden. Dus ook daar moeten we creatiever en slimmer met elkaar in worden door zaken te verdelen i.p.v. veel op beperkt aantal schouders.

Sabine scheidend Vz JeugdTC heeft daartoe dan ook een noodoproep aan jullie gericht om jullie te laten nadenken wat je kunt bijdragen in de continuïteit van de Jeugd afdeling van onze vereniging. Zo ernstig is het namelijk wel. Dit seizoen op korte termijn moet er echt invulling gegeven worden aan commissie leden bij de CMV onze jongste leden (Ric is gestopt) en op Vz gebied een vervanger/ster voor Sabine, maar ook Willy heeft aangegeven dat dit haar laatste seizoen is. Maar toch staat onze jeugdafdeling als een huis en gaat het mij echt aan het hart als we hierin niet die continuïteit qua organisatie kunnen bieden die het verdient.

Ik ben dan ook erg blij dat Hanna Vlap gaat toetreden tot het bestuur als voorzitster van de TC, ze volgt daarmee Ralf op. Samen met Ralf, Veikko en Sandor zal ze aan de dames- en herenlijn invulling geven en de nieuwe jeugd laten instromen een formule die staat en zich blijft bewijzen.

Ik hoop en ga ervoor samen met het bestuur en jullie als lid, ouder, begeleider, dat er op korte termijn interesse is om samen de schouders er onder te zetten. Benader ons liever eerder dan later met een idee of suggestie als je iemand kent of dat jezelf wat wil betekenen voor de jeugd.

Alvast bedankt en op naar een super seizoen!

Marcel Verkerk

Vz. V.V. Compaen